Hvordan tilpasse hørseltekniske hjelpemidler

Barn med høreapparat og CI bør komme i gang med bruk av tekniske hjelpemidler det siste året i barnehagen. Noen ganger kan det være utfordrende. Her får du tips og råd om hvordan tilrettelegge på best mulig måte. 

Vi ser nærmere på bruk av

  • fast teleslynge
  • bærbart utstyr med halsslynge
  • direkte mottaker på prosessor (og høreapparat)
  • lydutjevningsanlegg
  • nærfelthøyttaler

"Hører du meg nå?" er en veileder om hørselstekniske hjelpemidler som i hovedsak er rettet mot bruk av CI, men har også overføringsverdi til barn med høreapparat. I veilederen finner du mer omfattende informasjon om tilrettelegging, søknader, tips og råd. 

Fast teleslynge

Illustrasjon til fast teleslynge

Fast teleslynge er en enkel ledning som monteres rundt klasse- rommet. Det dannes et elektromagnetisk felt rundt ledningen som kan overføre lydsignaler fra en lydkilde (mikrofon, smartboard, radio/TV) til prosessorens (eller høreapparatets) telespole. En telespole er en
mottaker som er innebygget i prosessoren (eller høreapparatet) som når den er aktiv kan motta teleslyngesignaler. Når du bruker mikrofon eller kobler en annen lydkilde til tele- slyngen vil dette kringkastes til CI eller høreapparater når den innebygde telespolen er aktivert.

Teleslyngen er enkel i bruk, og den avgir et stabilt lydsignal. En av ulempene med teleslynge er at den sprer signalet over et større område enn det arealet den omslutter, noe som kan gjøre at andre i nærområdet som også bruker CI eller høreapparat blir forstyrret. Derfor må man planlegge godt hvor man plasserer teleslyngen. En annen utfordring er at en del nyere prosessorer har endret plasseringen av telespolen, for at denne best mulig skal plukke opp teleslyngesignalet fra ulike bærbare enheter. Dette medfører at den ikke like godt plukker opp signalet fra en fastmontert teleslynge.

  • Fast teleslynge fungerer godt sammen med enkelte typer prosessorer.
  • Fast teleslynge anbefales brukt sammen med lydutjevningsanlegg der dette er mulig.
  • Telespolen i prosessor må aktiveres ved sykehuset (Rikshospitalet, St. Olav eller Haukeland) før første gangs bruk hvis denne har vært deaktivert.
  • Telespolen avgir støy/brummelyd når teleslynga ikke er i bruk.
  • Vær obs på at prosessoren kan være innstilt slik at det rene mikrofonsignalet dempes ved aktivering av telespole.

Detaljert informasjon om de ulike prosessorene finnes i veilederen.

Bærbart utstyr med halsslynge

Illustrasjon til bærbart utstyr med halsslynge

En halsslynge er en bærbar teleslynge. Den fungerer
i prinsippet på samme måte som en vanlig teleslynge, men ledningen ligger rundt halsen til brukeren, og ikke rundt et rom. Dette gjør den til en mer fleksibel løsning som kan bæres med fra rom til rom, men lydkvaliteten/ styrken på lyden fra halsslynga kan være dårligere enn i en fastmontert teleslynge.

  • Enkelte typer halsslynge kan gi svak lyd slik at slynga må løftes nærmere prosessoren.
  • Løsningen gir stabil lyd, men halsslynga kan plukke opp forstyrrende signaler fra f.eks. mobiltelefoner.
  • Telespolen i prosessor må aktiveres ved sykehuset (Rikshospitalet, St. Olav eller Haukeland) før første gangs bruk hvis denne har vært deaktivert.
  • Telespolen avgir støy/brummelyd når halsslynga ikke er i bruk.
  • Vær obs på at prosessoren kan være innstilt slik at det rene mikrofonsignalet dempes ved aktivering av telespole

Detaljert informasjon om de ulike prosessorene finnes i veilederen.


Direkte mottaker på prosessor

Illustrasjon til direkte mottaker på prosessor

I stedet for at telespolen i prosessoren skal plukke opp signaler fra en teleslynge, kan man koble til en direkte mottaker i prosessorens audioinngang. Det mottar signaler trådløst fra mikrofoner via f.eks. radiobølger. Det utvikles stadig ny teknologi for å gjøre denne overføringen mer stabil

  • De fleste rapporterer at dette gir god og stabil lydkvalitet.
  • Forvent at batteriforbruket øker noe ved bruk av utstyret.
  • Mottakeren aktiveres når lærermikrofonen aktiveres (ikke avhengig av fjernkontroll).
  • Vær obs på at prosessoren kan være innstilt slik at det rene mikrofonsignalet dempes ved tilkobling av ekstra utstyr.

Detaljert informasjon om de ulike prosessorene finnes i veilederen.

Lydutjevningsanlegg

Illustrasjon til lydutjevningsanlegg

Et lydutjevningsanlegg er designet for å bedre signalstøy- forholdet i hele klasserommet. Dette gjøres ved å plassere 2
eller 4 søylehøyttalere i rommet som gir en forsterkning av tale fra lærer- og elevmikrofoner. Brukes ofte av elever med små hørselstap som ikke kan benytte høreapparat og teleslynge.

  • Anbefales tradisjonelt også ofte til barn med CI. Forskning antyder at et lydutjevningsanlegg alene ikke gir et godt nok signalstøyforhold for barn med CI/HA. Erfaring viser at enkelte barn med CI klarer seg godt med kun lydutjevning.
  • Et lydutjevningsanlegg (gjerne i kombinasjon med fast teleslynge eller bærbart utstyr) vil være en god kvalitets- sikring for riktig bruk av lærer- og elevmikrofoner, samt at det vil være lett å avsløre dårlig lydkvalitet i systemet
  • Kan brukes uavhengig av prosessor og trenger ingen tilkobling.
  • I større undervisningsarealer/åpne løsninger kan bruk av lydutjevningsanlegg være utfordrende.

Nærfeltshøyttaler

En nærfeltshøyttaler plasseres på bordet foran eleven, og forsterker lyden fra læreren og medelevene innenfor en begrenset radius. Dette skaper et bedre signalstøyforhold kun for den som bruker høyttaleren.

  • Har god lydkvalitet, kan brukes uavhengig av prosessor og trenger ingen ekstra tilkobling til prosessor.
  • De første årene på skolen er det mange som har undervisning i lyttekrok. Nærfeltshøyttaler er i hovedsak tilpasset undervisning som foregår når elevene sitter ved hver sin pult.
  • Enkelte elever rapporterer at de er veldig fornøyd med lydkvaliteten, men at elevene i klassen produserer mer støy når det ikke benyttes utstyr som gir et bedret signalstøyforhold i hele klasserommet.

Streaming

God løsning for trådløs overføring av lyd på fritiden, men er pr. i dag ikke en god løsning for barnehage/skole.