Bruk av hjelpemiddel og særskilt tilrettelegging av eksamen for elever og privatister er regulert i forskrift til opplæringslova § 3-31 og § 3-32. For lærlinger og lærekandidater gjelder forskrift til opplæringslova § 3-64.
Hørselshemmede elever kan ha vansker med tale- og skriftspråklige ferdigheter. Derfor kan det være et behov for å få tilrettelagt eksamen. Eleven bør få anledning til å venne seg til tilretteleggingstiltakene. De bør derfor brukes ved prøver i løpet av skoleåret.
Noen tilretteleggingstiltak skal føres på vitnemålet. Det er derfor viktig at elevene får informasjon om dette i forkant, slik at de kan ta et reelt valg når det gjelder hva som er hensiktsmessige tilretteleggingstiltak. Eksempler på tiltak for tilrettelegging kan være
- utvidet tid
- opplesning av tekst
- forklaring av ord og uttrykk
- bruk av lytteprøve ved muntlig prøve byttes ut med lesing av ukjent tekst
- eget rom til disposisjon
- bruk av hjelpeprogrammene Lingdys/Lingright
- lyd på øre ved tinnitus
- digitale hjelpemidler og opplæring i disse
- tolk - tegnspråktolk/skrivetolk
- eksamen for tegnspråklige elever i grunnskolen kan med god planlegging gjennomføres i samarbeid med andre skoler
- skrivehjelp
- endring av eksamensform fra skriftlig til muntlig og visa versa der det er mulig
- informasjon om hørselshemming til sensor ved muntlige eksamener
Skolen kan ta kontakt med PP-tjenesten eller Statped for å få mer informasjon om tilrettelegging av prøver og eksamener for hørselshemmede elever.