Det er nødvendig med langsiktig planlegging for å sikre nødvending tilrettelegging av opplæringen. Nødvendig tilrettelegging omfatter blant annet
- fysisk tilrettelegging
- teknisk tilrettelegging
- kompetanse hos fagpersonale i barnehage og skole
- pedagogisk tilrettelegging
Felles for tiltakene er at de ofte krever langsiktig planlegging.
Godt og systematisk samarbeid mellom barnehage og barnetrinn, barnetrinn og ungdomstrinn, ungdomstrinnet og videregående opplæring skal bidra til å lette overgangen mellom de ulike trinnene i opplæringsløpet.
Statped kan i samråd med lokalt PPT bistå barnehage- og skoleeier i langsiktig planarbeid rundt barn med nedsatt hørsel med særlig vekt på overgangene.
Fra barnehage til barneskole
Forberedelse til skolestart kan med fordel starte to år i forveien. Kompetent personale skal på plass og rom skal gi gode lytteforhold. Les mer om forberedelse til skolestart.
God skolestart med nedsett høyrsel
E-læring med informasjon og innspel om kva som er viktig å ta omsyn til i overgangen mellom barnehage og skole.
Fra barneskole til ungdomsskole
Fra ungdomsskole til videregående opplæring
Videregående skole er kjennetegnet ved detaljerte opplæringsmoduler, mange involverte lærere, opplæring i mange rom og høyere grad av ansvar for egen læring. Tildeling av skoleplass rett før skolestart gjør ikke forberedelsene lettere. Ingen elever har tid å miste. Ungdom med nedsatt hørsel på læringsarenaer uten tilrettelegging kan miste mye.
Rettigheter for elever med nedsatt hørsel i grunnskolen og videregående opplæring (udir.no)