Praktiske tips
Friminutt
I løpet av barne- og ungdomsskolen blir samspillet mellom elevene ofte endret fra å være lekepreget til å bli mer samtaleorientert. Dette påvirker hvilke tiltak som vil være aktuelle.
Nedenfor er det to lister som tar utgangspunkt i rammene og i lærerens mulighet til å skape gode situasjoner for kommunikasjon og samspill i friminuttene.
Fysiske rammer
- Hold avstand til støykilder, for eksempel trafikk.
- Se på ansikter, så blir det lettere å oppfatte tale.
- Bruk lekegrupper for å styrke deltakelse.
- Forskyv friminutt slik at det ikke er så mange i skolegården samtidig.
- Utnytt muligheter for sosiale tiltak.
Den voksnes rolle
- Forklar tema og regler for spill/lek for å unngå misforståelser
- Utnytt tegnspråkkompetanse i personalet når elever bruker tegnspråk.
- Vær til stede samtidig som elevene får være sammen med hverandre og leke i fred.
- Vær tilgjengelig ved utfordringer i kommunikasjonen.
Side 5 av 5