EF er ferdigheter som er nødvendige når vi leser:
- Planlegging
- Sette i gang med et arbeid
- Kontrollere og endre strategi, adferd eller oppfatning om nødvendig
- Konsentrere seg
- Selvbeherskelse
- Bruk av korttidsminne
- Kunne reagere kreativt på uventete hendelser.
Dårlig utviklede EF ferdigheter viser seg oftest når barnet begynner med strukturert leseopplæring i skolen.
Gode EF-ferdigheter
Gode EF-ferdigheter er utvikling av et indre språk; det vil si evnen til å” snakke med seg selv”. Det er viktig når vi skal planlegge eller løse et problem eller samhandle med andre.
Gode EF-ferdigheter er dermed en viktig faktor for god språkutvikling og lære å lese. Det er vanligvis ikke hørseltapet i seg selv, men daglig et vesentlig antall færre språklige impulser, språklige repetisjoner og språklige korrigeringer fra omgivelsene som hindrer noen hørselshemmede i å utvikle gode eksekutive funksjoner.
Hvordan utvikles EF?
EF ferdigheter utvikles gjennom
- Praktiske erfaringer og samtaler med andre som bevisst forteller hvordan de føler, tenker og løser problemer
- Rollespill for å prøve ut ulike løsninger
- Lek hvor man må planlegge strategier for eksempel fantasilek, kinasjakk
- Bruk av tankekart slik at eleven kan vise og tenke gjennom sine planer
Det er mulig å trene opp de fleste del-ferdighetene i EF. Les mer om Eksekutive funksjoner [lenke til Veiene side 51 Språkutvikling og den eksekutive funksjonen]