- Husker ord som ordbilder, eller stavelser, eller ”smaker” på ordene.
- Bokstaverer ord med håndalfabetet.
- Visualiserer ord eller gjenkaller bilder mentalt.
- Overtar ansvar for å lage og bruke diagram og notater for å organisere ny informasjon.
- Analyserer ord ved å ta dem fra hverandre og sette dem sammen igjen (morfemer).
- Bruker kjente ord for å huske nye ord f eks vinternatt – (v)internat(t).
- Bruker morsomme tegn for å huske nye ord f eks ku + buss - Cubus.
- Bruke fargekoder selv f eks i notater, for å lære nye begrep eller grammatikk.
- Bruke lesenotater og skriverammer som styrer lesing og skriving og avlaster arbeidsminnet.
- Lager egne ordsamlinger i et arkiv eller datafil.
- Bruker notater, diagram og ordkort for å repetere.
- Bruker ordboka som har alle de visuelle elementene stavelser, definisjoner, andre former med mer.
Hørselshemmede elevers visuelle læringsstrategier
Her får du oversikt over hørselshemmede elevers visuelle læringsstrategier.