Elevene trenger lærere som
- kan elevens to språk og som kommuniserer uhemmet med eleven
- skaper et læringsmiljø som er tilrettelagt fysiske og høreteknisk, og som er trygt og rolig • innfører tegnspråk for medelevene
- bruker ekstra ressurser til å forberede eleven på det som klassen skal arbeide med, aktivisere forkunnskap og «tette igjen hull» i begrepsapparat
- bruker ekstra ressurser til å lage mindre grupper slik at undervisning kan tilrettelegges inne i et og samme klasserom
- samarbeider tett med en eventuell tolk og andre faglærere
- bruker læremidler for hørselshemmede
- kartlegger elevens leseutvikling og tar i bruk passende undervisningsmetoder
- gir kontinuerlig, systematisk leseopplæring og muligheter til repetisjon og gjenbruk av ord, fraser og uttrykk
- bruker kontrastiv undervisning som innebærer å sammenligne uttrykksmåter i de to språkene
- kan gi faglige underveisvurderinger
- gir elevene tilgang til et tegnspråklig miljø
- gir støtte og ros og anerkjenner elevens innsats
Les mer om: