Elever med hørselshemming skal følge ordinær læreplan i matematikkfaget og følge normal progresjon, men kan ha behov for tettere oppfølging og tilrettelagte metoder.
Se Utdanningsdirektoratets side om støtte til å jobbe med regning som grunnleggende ferdighet
Matematisk språk og begreper
Matematiske begreper kan være et utfordrende område for mange hørselshemmede. Det vil derfor være viktig å arbeide systematisk med utvikling av begrepsforståelse og erfaring i å bruke et matematisk språk.
Matematiske begrep kan handle om mengde, lengde og masse, som for eksempel:
- mye, mer, mest, lite, mindre, minst
- tung, tyngre, tyngst, lett, lettere, lettest
- lang, lengre, lengst, kort, kortere, kortest
Det kan være begrep som brukes for å sammenligne
- alle, halvparten, halvparten så mye, dobbelt, dobbelt så mye, ingen, ingenting, noen, noenting, drøyt, omtrent, litt mer enn, litt mindre enn, resten, full
Begrep om sted og tid, som for eksempel:
- i, på, under, først, sist, føre, i midten, etter, midt på, nedenfor, bakom, innenfor, ovenfor, mellom, høyest oppe, lengst nede, nær, nærmest
- nå, i dag, i går, snart, da, i morgen, i forgårs, før, i fjor, siden, alltid, stadig, om en stund, straks, aldri, sjelden, for en stund siden, ofte, i blant, lenge siden, oftest, innimellom
Begrepsarbeid med visuell støtte
Undervisningen bør ha et stort fokus på aktiviteter som gir erfaring med bruk av matematiske begreper gjerne med konkreter og visuell støtte. Det kan være aktiviteter som
- Illustrere tekstoppgaver, for eksempel gjennom tankekart, book creator eller explain everything
- Samtaler om matematiske emner som knyttes til konkrete eksempler. For eksempel å legge merke til geometriske former og mønstre i naturen.
- Muntlig problemløsning, for eksempel, fortell hvordan går du fram for å doble en oppskrift på pannekaker
- Praktiske aktiviteter, som for eksempel målerommets areal eller lage praktiske øvelser med penger, med penger eller gjennom Moneyville
Elevene må bli gitt rike muligheter til muntlig samhandling i alle fag; å diskutere, stille kritiske spørsmål, forklare og argumentere.
Verktøyapper i matematikk
Hvordan bruke disse i matematikkundervisningen
Matematikk og tegnspråklige elever
Barn som bruker tegnspråk som første språk har særlig velutviklede visuelt-spatiale ferdigheter og visuelt minne. De vil derfor ha behov og nytte av matematikkopplæring som baserer seg i stor grad på visuell støtte ved informasjon, for eksempel tidslinjer, diagrammer, illustrasjoner etc.
Tegnspråklige elever vil lettere kunne oppfatte problemstrukturen i en oppgave dersom den blir presentert visuelt og romlig i stedet for skriftlig og muntlig. Elevene bør også få opplæring i bruk av visuelle strategier i arbeidet som de kan bruke i selvstendig arbeid, som å lage tankekart, tabeller, tegninger, konkreter .
Les mer om matematikkopplæring for bimodalt tospråklige elever
Barn med nedsatt hørsel som bruker talespråk
Regneferdighet og matematiske ferdigheter krever et godt ordforråd og et begrepssystem som gir elevene mulighet til å resonnere og løse problemer. Barn med nedsatt hørsel kan trenge flere gjentagelser og nye erfaringer i større grad enn jevnaldrende for å kunne etablere matematisk språk og tenkning.
Elevene kan også ha nytte av konkrete strategier i samtaler om sammenheng, eller ved abstrakt-logisk resonnering. Bruk av tankekart og digitale verktøy kan gi økt forståelse og bedre læring .
Utvikling av effektive regne- og problemløsningsstrategier
Det er viktig å sikre oversikt over tallrekken og grunnleggende mengdeforståelse. Elevene må få erfaring med tall og mengder både sekvensielt og spatialt. Det bør jobbes med automatisering av tallfakta;
- tallrekke
- hoderegning
- tiervenner
- gangetabell etc.
Effektive problemløsningsstrategier kan være bruk av visuell støtte og steg- for steg-strategier .
Kartlegging
Elevens læring bør overvåkes for å sikre en positiv utvikling. Dette bør skje gjennom det daglige arbeidet, men det kan også være nyttig å kartlegge utviklingen jevnlig. En dynamisk kartlegging er å foretrekke, da den kartlegger både elevens tenkning, språk og regneferdigheter.
Lær om dynamisk kartlegging på Matematikksenterets e-læringsmodul
Erfaringer og metodikk - matematikk og teknologi
Pokémon Go - en inngang til læring
Pokémon Go er en spill-app som det siste halvåret har fått mange ut på tur. For de fleste som spiller Pokémon Go, er dette en fritidsaktivitet. Men flere steder har lærere brukt spillet som et utgangspunkt for å legge til rette for læring. På Strømme skole i Kristiansand har 5.trinn jobbet med dette som et prosjekt i en uke.
Pedagogisk bruk av verktøyapper i matematikk
Her kan du lese om hvordan du kan bruke disse verktøyappene i arbeid med matematikk: Inspiration Maps, Book Creator, iMovie, Puppet Pals, IntoWords, QR Code Reader og Explain Everything.
Interaktive tavler
Filmsnutter som viser hvordan du kan bruke interaktive tavler i undervisningen og benytte interaktiviteten på en god måte.