Det er i stor grad forutsigbart hva kommunene må gjøre for å tilrettelegge for hørselshemmede barn og unge. Hørseltap kan påvirke:
- språkutvikling
- erfaringsinnhenting
- sosial utvikling
- samspill
Vi kommuniserer hele tiden. Derfor krever hørseltap vedvarende oppmerksomhet fra omgivelsene og at tiltak planlegges og iverksettes i god tid.
Stadfeste hørselstap tidlig
Alle nyfødte i Norge screenes med tanke på hørselstap ved en enkel test på barselavdelingen. Etter funn i denne screeningen og ytterligere tester, stadfester hørselssentralene hørselstap hos 1- 2 promille av nyfødte. Kommunen ved helsestasjon eller PPT får melding om nedsatt hørsel som krever tiltak.
Hva kreves for å tilrettelegge?
Tilrettelegging omfatter:
- Teknisk og fysisk tilrettelegging
- Kompetanse hos fagpersonale i barnehage og skole
- Pedagogisk tilrettelegging
- Støtte opp under foreldrekompetansen
Felles for tiltakene er at de
- krever langsiktig planlegging
- kan ha høy kostnad
- krever god planlegging ved innkjøp og gode rutiner ved bruk
- kommer vanligvis alle elevene til gode.
Ta hensyn til hele skoleløpet
I et normalt opplæringsløp skjer det mange uforutsigbare endringer som vanskelig lar seg planlegge (skifte av personale etc.). Men mye er også forutsigbart:
- Overgangen fra barnehage til skole
- Overgangen fra småskole til mellomtrinn
- Overgangen fra mellomtrinn til ungdomstrinn
- Overgangen til videregående opplæring
- At vektlegging av faglig utbytte øker betydelig gjennom skoleløpet.
God tilrettelegging for elever med hørselstap forutsetter at mange forhold er vurdert og at tiltak er iverksatt i god tid.
Se ellers Utdanningsdirektoratets sider om nedsatt hørsel hos barn og unge.