Særskilt tilrettelegging av eksamen for elever og privatister er regulert i forskrift til opplæringslova, § 9-34.Særskild tilrettelegging av eksamen (udir.no).
Elever med nedsatt hørsel kan ha vansker med tale- og skriftspråklige ferdigheter, ha behov støyskjerming etc. Eksamen og prøver må være tilrettelagt, slik at eleven kan få vist kunnskapene i faget. Eleven bør få anledning til å venne seg til tilretteleggingstiltakene. De bør derfor brukes ved prøver i løpet av skoleåret og være i tråd med den tilretteleggingen som ellers er gjort i opplæringen. Tiltakene skal ikke avhjelpe manglende kompetanse.
Eksempler på tiltak for tilrettelegging kan være:
- utvidet tid
- forklaring av ord og uttrykk
- felles lytteprøver ved muntlig prøve tilpasses
- eget rom til disposisjon/støyskjerming
- lyd på øret ved tinnitus
- bruk av digitale hjelpemidler og opplæring i disse (nasjonale føringer for nettbaserte hjelpemidler gjelder)
- tolk - tegnspråktolk/skrivetolk
- skrivehjelp
- endring av eksamensform fra skriftlig til muntlig eller omvendt der det er mulig
- informasjon om hørselshemming til sensor ved muntlige eksamener
Eksamen for tegnspråklige elever i grunnskolen kan med god planlegging gjennomføres i samarbeid med andre skoler. Utdanningsdirektoratet utarbeider egne eksamensoppgaver for elever som bruker tegnspråk.
Skolen kan ta kontakt med PP-tjenesten eller Statped for å få mer informasjon om tilrettelegging av prøver og eksamen.