Fysiske rammer
- gode lytteforhold i alle sammenhenger
- unngå bakgrunnsstøy
- lydregulering av rom
- stemmeforsterkning: mikrofon og høyttalere eller annet
- tennisballer under stolbena
- matter på bord
- nærhet til lydkilden
- avstand til støykilder
- gode lysforhold
- plassering slik at eleven ikke har motlys (vanskelig å avlese ansikter i motlys)
- plassering slik at eleven ser ansiktene til de andre elevene
- lettere å oppfatte tale når en ser ansiktet samtidig
- sitte i hestesko kan være en god løsning
- grupperom til individuelt arbeid
- grupperom til gruppearbeid
- grupperom til individuelt tilrettelagt opplæring
Den voksnes rolle
- god struktur på undervisningen
- bruke det tekniske utstyret konsekvent
- sørge for at alle elevene bruker det tekniske utstyret
- sørge for at ingen skaper ubehag med det tekniske utstyret
- ha utfyllende skriftlig planer slik at eleven har mulighet til å forberede seg
- ha skriftlige utfyllende planer slik at foresatte kan bidra
- sørge for tett skole-/hjemsamarbeid
- bruke tegnspråk, norsk med tegnstøtte eller norsk avhengig av hva som er aktuelt for eleven
- ha blikkontakt med eleven
- gjøre avtale om hvordan eleven kan signalisere når noe er uklart
- fange opp misforståelser før de utvikler seg til konflikter
- få eleven aktiv i timene
- tydelige temaskifter – hjelper eleven til å gjette riktig der lydoppfattelsen er for dårlig
- tydelig styring av samtalen – eleven må vite hvem som snakker
- tydelig styring av samtalen – eleven må vite når og hvordan han/hun kan ta ordet
- gi eleven tid til å oppdage hvem som snakker
- visualisering av fagstoffet ved å bruke konkreter, bilder og film
- mange lærere er bevisste på å bruke visualisering av lærestoffet i småskolen, men så avtar det
- når fagstoffet etter hvert blir mer omfattende, er visualisering minst like viktig som før
- visualisering må være tilpasset aldersgruppen.
Nedsatt hørsel og teknisk tilrettelegging
Hva kan eleven selv gjøre?
- være åpen om hørselstapet sitt
- være åpen om hva som hjelper
- redusere bakgrunnslyd
- plassere seg nær lydkilden
- sitte rett foran den som snakker
- ha øyekontakt
- snakke passe høyt
- spørre om igjen