Fysiske rammer
- gode lytteforhold i alle sammenhenger
- lydregulering av rom
- stemmeforsterkning: mikrofon og høyttalere eller annet
- redusere bakgrunnsstøy, for eksempel støy fra prosjektor, vifte, ventilasjon, radio, kopimaskin, skriver og pc
- tennisballer på stolben
- matter på bord
- gode lysforhold er alltid viktig for personer som er avhengig av synet for å kommunisere
- på møter: runde bord kan gi bedre mulighet for å se hvem som snakker og gjøre det lettere å følge med
- arbeidsgiver skal bestille tolk når det er nødvendig
- tekniske hjelpemidler, blant annet til telefon
- eget kontor dersom bruk av telefon er en stor del av arbeidet
- forskyving av pauser slik at det ikke er så mange i kantinen samtidig
Hva kan du som er hørselshemmet selv gjøre?
- informere kollegaer og arbeidsgiver om hørselstapet ditt
- være åpen om hva som hjelper
- be om at bakgrunnsstøy dempes
- hold avstand til støykilder
- plassere deg nær lydkilden, for eksempel den som snakker
- be om å få arbeidsplassen din der det er minst mulig støy og best mulig oversikt
- plassering slik at du ikke har motlys
- sitte eller stå rett foran den du snakker med for å lette munnavlesning
- ha øyekontakt med den du snakker med
- bruke alle sanser i kommunikasjonen
- snakke passe høyt
- spørre hva det handler om hvis du har falt av
- være aktiv når du lytter – vis ved ansiktsuttrykk og kommentarer
- be om tolk ved behov
Hvordan kan du som kollega snakke til en som hører dårlig?
- være i samme rom som den du snakker med
- sørge for å få oppmerksomhet før du begynner å snakke
- være nær når du snakker
- ha blikkontakt – la munnen være synlig (det er lettere å oppfatte tale når en ser ansiktet samtidig)
- bruke et levende kroppsspråk, for eksempel peke der det er naturlig
- snakke tydelig uten å overdrive
- snakke passe høyt
- være tydelig ved temaskifter
- gjenta (eventuelt på en annen måte) hvis den andre ikke har oppfattet
- prøve å unngå bakgrunnsstøy
- sørge for god belysning
- ha god struktur på møter, bruke eventuelt møteleder
- ha saksliste i god tid før møter
- vise tydelig hvem som har ordet
- skrive referater fra møter
- bruke teknisk forsterkerutstyr
- bruke tolk
- lære deg noen tegn