Hjem, skole og avlastning har tatt i bruk en kommunikasjonsapp. Med denne kan de som er rundt Amalie, gjøre videoopptak av kommunikasjonssituasjoner med Amalie som kan deles med de andre. Eksempelvis kan familien klikke seg inn på appen og gjøre opptak av kommunikasjonssituasjoner som de forklarer med tekst og deler med de andre. Det samme kan læreren på skolen gjøre. På den måten får alle del i situasjoner på ulike arenaer. Dette skaper muligheter for å få til et samkjørt og helhetlig kommunikasjonsmiljø og en mer lik fortolkning av Amalies initiativ.
Stå sammen for å få resultater
– Det viktige er at en ikke blir alene om dette. Det å stå sammen med alle som jobber med ditt barn, er avgjørende for å få til resultater – det at lærer, fysioterapeut og avlastere er samkjørte. Amalie kommuniserer mye. Hun har mange styrker. Men vi må stå sammen og hjelpe hverandre for å fremelske det, sier foreldre Karl-Øystein og Irene Rasmussen.
Bevisste på hennes uttrykk
Læreren til Amalie på Frydenhaug skole i Drammen, Inger Lise Bernhoft, har jobbet med Amalie i flere år og blitt godt kjent med henne. Hun har opplevd denne måten å samhandle digitalt på som svært nyttig.

– Det er avgjørende at det gjøres grundige undersøkelser før valg av kommunikasjonsløsning tas, sier Svein Lillestølen, spesialpsykolog i Statped.

Han understreker viktigheten av å ha noe fleksibilitet i fortolkning av uttrykkene. At uttrykkene kan bety, mer enn betyr.
– Dette har også åpnet øyene våre enda mer for hennes kommunikasjon. Når vi filmer samspillsituasjoner, så oppdager vi ting som vi ikke ser ellers. Vi har oppdaget at hun kommunisere enda mer enn vi trodde og så. Vi føler at vi kan slappe litt mer av overfor de som skal ivareta Amalie. Vi vet da at de kan og forstår, sier de engasjerte foreldrene.