Mange hørselshemmede elever går i dag i hjemmeskolen, der de har rett til å få opplæringen på Norsk tegnspråk. Disse elevene får tilbud om seks deltidsopplæring av Statped.
– Vi har ansvar for opplæring etter opplæringsloven når de kommer til oss for å få sin opplæring i og på tegnspråk. I samarbeid med bostedskolen gir vi dem opplæring på tegnspråk i de fleste fag. I tillegg bidrar jeg i kurstilbudet «God start». Der møter vi foreldre som nettopp har fått vite at barna deres har hørselstap. Vi har fire samlinger. Jeg bidrar også i kurstilbudet «Se mitt språk», forklarer hun.
Jenny har tegnspråkutdanning og har jobbet mange år som lærer i Sverige både for foreldre, hørselshemmede barn og unge, samt voksne døve innvandrere.
– Det var kjærligheten som fikk meg til Norge. Riktignok ikke til Statped, men til min norske mann. Da jeg jobbet i Sverige så vi med beundring på det norske opplegget med hele 40 uker opplæring i tegnspråk til foreldrene. Nå er jeg selv med og bidrar til å gjennomføre dette tilbudet, noe jeg er veldig stolt av, sier rådgiveren smilende.
Hun trekker fram alle møter med menneskene, både foreldre, barn og mine kollegaer, som en av de viktigste grunnene til å jobbe i Statped.
– De ansatte i Statped har en unik kompetanse og det jobbes mye på tvers av avdelingene. Dette bidrar til at kompetansen spres til flere. Jeg vil også nevne at ingen dager er like og at jobben gir muligheter for å forandre til det bedre. Alle som jobber på Statped er viktige folk, avslutter Jenny.