Til hovedinnhold

Tilrettelegging i skole for barn med kombinerte sansetap

Planlegging

Det anbefales at det skoleforberedende arbeidet starter tidlig på høsten året før skolestart for at tilretteleggingen skal bli så god som mulig, og for at overgangen skal bli så god som mulig for barnet.

På et skoleforberedende møte kan dette være et aktuelt å

  • informere om barnets kombinerte syns- og hørselstap og eventuelle diagnose.
  • kartlegge behov for kurs på skolen
  • informere om barnets kommunikasjonsform og eventuelt behov for spesifikk språkkompetanse i opplæringen, jamfør opplæringslovens § 3-4 Opplæring i og på norsk teiknspråk i grunnskolen (udir.no)
  • vurdere om eleven har rett til punktskriftopplæring, jamfør opplæringslovens § 3-5 Opplæring i punktskrift i grunnskolen (udir.no)
  • vurdere bruk av nødvendige tekniske hjelpemidler og opplæring i mobilitet, jamfør opplæringslovens § 11-5 Fysisk tilrettelegging og tekniske hjelpemiddel (udir.no)

For at en elev skal få gode lærings- og utviklingsbetingelser i skolen må det i forkant kartlegges om eleven har behov for:

  • tilrettelagde hjelpemidler i opplæringen (PC, tavlekamera, digitale hjelpemidler, lydutjevningsanlegg)
  • behov for spesifikk fysisk tilrettelegging (belysning, lydmiljø, teleslynge)

Barn med et kombinert syns- og hørselstap eller døvblindhet er svært ulike og gode opplæringsbetingelser krever en nøye individuell kartlegging. Statped kan hjelpe med denne kartleggingen.

Side 4 av 24