Tilrettelegging i skole for barn med kombinerte sansetap
Tilrettelegge for et godt visuelt miljø
Elever som har et kombinert sansetap, vil ofte ha nytte av gode visuelle og fysiske markeringer. Et godt lydmiljø, orden og struktur er viktig for alle barn, men spesielt viktig for de med nedsatt syn.
Et godt tilrettelagt miljø gjør at eleven:
- får bedre oversikt
- kan bevege seg tryggere og sikrere
- blir mer selvstendig
- blir mer uavhengig
- slipper å bruke krefter på å skaffe seg oversikt
- får mer energi til å delta aktivt i lek og i det sosiale miljøet
Før skolestart bør det kartlegges om barnet har behov for:
- tilrettelagt lydmiljø
- fysisk tilrettelegging og hjelpemidler
- fargemarkeringer i miljøet ute og inne
- gode lys- og blendingsforhold
Her er noen tips til hva skolen kan gjøre for å skape et godt, og oversiktlig visuelt miljø for elever med et kombinerte sansetap:
- Bevisst bruk av farger og kontraster på omgivelsene. Kontrast er ikke synonymt med fargeforskjeller. Lyse farger på mørk bunn og mørke farger på lys bunn gir god kontrast.
- For å lette orienteringen, kan markering av lekeapparater i en kontrastfarge gjøre det enklere og tryggere for barnet å finne frem. Dette hjelper også barnet til å ta i bruk hele lekeplassen på egenhånd.
- marker øverste og nederste trappetrinn slik at en ser hvor trappen begynner og slutter både når en går oppover og nedover
- bruk kontrastfarge på dører og dørkarmer
- interiør bør skille seg ut fra vegg og gulvflate
- marker frittstående stolper både inne og ute
- marker glass i glassdører
- marker snøen i akebakken med kontrastfarge (maling på sprayflaske), slik at det er lettere å finne trygg vei opp igjen
- bruk ensfarget underlag til leker
- bruk for eksempel spisematte i en kontrastfarge til tallerken og kopp
Side 18 av 24