Elisabet Dahle, avdelingsdirektør i landsdekkende faglig enhet, Statped
I denne animasjonsfilmen får du en kort presentasjon om hva literacy er og hvordan du kan finne ut om du skal begynne med; tidlig stimulering av skriftspråket emergent literacy eller den mer formelle delen av lese- og skriveopplæringa conventionel literacy.
Elisabet Dahle, avdelingsdirektør i landsdekkende faglig enhet, Statped
Last ned presentasjon (pdf)
Seniorrådgiver i avdeling for alternativ og supplerende kommunikasjon i Statped.
seniorrådgiver i Statped, i nasjonalt ASK-team. Hun har master i spesialpedagogikk og har flere års erfaring fra arbeid med barn, unge og voksne med behov for ASK. Jobber for tiden med utvikling av en veileder om god tilrettelegging av undervisning for elever med behov for ASK.
Last ned presentasjon å lese sammen(pdf)
Seniorrådgiver i avdeling for alternativ og supplerende kommunikasjon i Statped.
Last ned presentasjon "Å oppdage og erfare bokstaver og lyder"(pdf)
Seniorrådgiver i avdeling for alternativ og supplerende kommunikasjon i Statped.
Seniorrådgiver i avdeling for alternativ og supplerende kommunikasjon i Statped.
Last ned presentasjonen "Skribling og tidlige skriveaktiviteter" (pdf)
Seniorrådgiver i avdeling for alternativ og supplerende kommunikasjon i Statped.
Last ned presentasjon kartlegging og videre tilrettelegging(pdf)
Seniorrådgiver i avdeling for alternativ og supplerende kommunikasjon i Statped.
seniorrådgiver i Statped, i nasjonalt ASK-team. Hun har master i spesialpedagogikk og har flere års erfaring fra arbeid med barn, unge og voksne med behov for ASK. Jobber for tiden med utvikling av en veileder om god tilrettelegging av undervisning for elever med behov for ASK.
Last ned presentasjoner (pdf)
Seniorrådgiver i avdeling for alternativ og supplerende kommunikasjon i Statped.
Seniorrådgiver i avdeling for alternativ og supplerende kommunikasjon i Statped.
Vigdis er utdannet cand.paed. og pedagogisk-psykologisk rådgiver ved Universitetet i Oslo. Hun har arbeidet som rådgiver i PP tjeneste og har lang praksis som rådgiver i Statped. Hun har i hele denne perioden hatt literacy som sitt hovedområde. Vigdis Refsahl har veiledet og bidratt aktivt inn i undervisning av personer med store og komplekse leseutfordringer. Hun har også arbeidet med å bygge opp helhetlige planer for leseopplæring i kommuner som å bygge opp lokal kompetanse, gode arbeidsrutiner og en sammenhengende praksis fra barnehage til videregående skoler.
Last ned presentasjoner (pdf)
Seniorrådgiver i avdeling for alternativ og supplerende kommunikasjon i Statped.
Seniorrådgiver i avdeling for alternativ og supplerende kommunikasjon i Statped.
Presentasjon av "Arbeide med ord" (pdf)
Line er utdannet logoped og spesialpedagog ved UIO, og har Master i spesialpedagogikk ved Pennsylvania State University der hun jobbet som forskningsassistent for professor Janice Light og David McNauhton, nestorer innen ASK. Line Avers har erfaring fra skole, spesialskole, habiliteringssenter, Statped, samt kommunikasjonsteamet ved Rikshospitalet. Hun er en aktiv kursholder, og er brukt som foreleser ved UIO, samt sensor ved ulike utdanningsinstitusjoner.
Seniorrådgiver i avdeling for alternativ og supplerende kommunikasjon i Statped.
Last ned presentasjoner (pdf)
Seniorrådgiver i avdeling for alternativ og supplerende kommunikasjon i Statped.
Last ned presentasjoner (pdf)
Seniorrådgiver i avdeling for alternativ og supplerende kommunikasjon i Statped.
Seniorrådgiver i avdeling for alternativ og supplerende kommunikasjon i Statped.
Ericson, K. and Koppenhaver, D. (2019) Comprehensive Literacy for All, Teaching Students with Significant Disabilities to Read and Write. Baltimore: Brookes Publishing
Erickson, K. A., & Kopperhaver, D. A. (2007). Children with disabilities : reading and writing the four-blocks way. Carson-Dellosa Publishing.
Frost, J. (2020) Merk språket - skriv og les. Bryne: Info Vest forlag
Hagtvet, B. E., & Ousland, I. (1988). Skriftspråkutvikling gjennom lek : hvordan skriftspråket kan stimuleres i førskolealderen (Vol. 8, p. 147). Universitetsforl.
Hagtvet, B. E. (2004). Språkstimulering : tale og skrift i førskolealderen (2. utg., p. 445). Cappelen akademisk forl.
Syvertsen, H. O., & Storsæter, H. (2014). Lille Lykke skriver (p. 27). Osa Publish.
Sæverud, O., & Bredtvet kompetansesenter. (2011). Begrepslæring - en strukturert undervisningsmodell : en veileder om strukturert begrepslæring for barn og unge med språkvansker (p. 61). Bredtvet kompetansesenter.
Det flerspråklige bibliotek - et bibliotek for bibliotekeneDet flerspråklige bibliotek (nb.no)
The Bridge Microsoft Word - Exp_Bridge1005.doc (unc.edu)
The Bridge (bruk av-) Microsoft Word - GuidetoBridgeNov05.doc (unc.edu)
Emerging literacy behaviours checklist Emerging literacy behaviours checklist - Literacy for All (literacyforallab.ca)