Onsdag 5. februar
Åpningshilsen ved direktør Annemarie Bechmann Hansen, Statped og direktør Morten Anstorp Rosenkvist, Udir.
Konferansier Rolf Øistein Barman-Jenssen
Ylva Christiansen Sundt er utredningsleder for støtte til innføring av ny opplæringslov i Udir. Sissel Skåden er seniorrådgiver og leder en gruppe som jobber med reglene om individuell tilrettelegging i Udir. De vil snakke overordnet om loven, om arbeidet som er gjort for å implementere reglene og om regler spesielt relevant for PP-tjenesten.
- Organisering, kompetanse og bemanning i tjenesten – rammefaktorer for suksess?
- Hva opplever PP-ledere som utfordrende med sin lederrolle?
- Kultur og rutiner for samhandling med barnehager og skoler i lys av nytt mandat.
Kjetil Andreas Hansen, fagansvarlig for PP-tjenesten i KS Konsulent
- Ny opplæringslov. Praksisendring og behov for nye modeller. Hvordan forstå og endre praksis? ved Bengt Viken, PPT Senja
- Fra ny lov til ny praksis. Hvordan PP-tjenesten i Drammen utvikler samarbeidet med skolene ved Berit Sandvik, virksomhetsleder i PPT Drammen
- På signingsferd med loven i hånd ved Ragnhilds Sperstad Lyng og Bjørn Rist, Statsforvalter i Trøndelag
Regjeringen vil innføre et helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling for alle ansatte i barnehage og skole som fases inn i 2025 og 2026. Systemet vil omfatte ansatte i barnehage, grunnskole, SFO, videregående opplæring, opplæring særskilt organisert for voksne, PP-tjenesten og kulturskole. NOU 2022: 13 Med videre betydning og høringen til denne har vært et viktig grunnlag for utviklingen av systemet. I innlegget vil jeg redegjøre for mål, prinsipper, innretning og tiltak i det helhetlige systemet.
Kristina Kvåle, Utredningsleder i Kunnskapsdepartementet
Ved Marit Elin Eide, divisjonsdirektør i Statped og Are Solstad, avdelingsdirektør i Utdanningsdirektoratet.
Deltakere i samtalen
- Margrete Ribe, PPT leder i Moss
- Ragnhild Sperstad Lyng, Statsforvalter i Trøndelag
- Anette G. Solsvik, kommunalsjef i Farsund kommune
- Nils Erik Eide, kommunalsjef for oppvekst i Vindafjord kommune
Torsdag 6. februar
Konferansier Marit Elin Eide, divisjonsdirektør i Statped
Vi får besøk av Roger Finjord som er daglig leder i Finnmark Fotballkrets. Vi tror nesten ikke vi finner en bedre mann til å prate om menneskelige relasjoner, det å ta vare på hverandre og bygge lagfølelse. Roger er engasjert, ærlig og ekte. Med sin blanding av humor og visdom fengsler han sitt publikum, uansett om det snakkes om identitet, røtter og naturligvis stolthet av eget lag og arbeidsplass! Vi skal få høre hva det virkelig betyr å høre til, og om det viktige klappet på skuldra. Vi skal kjenne på den herlige garderobelukta. Roger har lovet å berøre oss, både i lattermuskelen og hjertemuskelen.
Endringene er store i det spesialpedagogiske feltet for tiden, og både barnehage, skole og PPT må finne nye roller og arbeidsmåter som følge av ny opplæringslov, Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis, og krav til samarbeid rundt barn med sammensatte behov i en rekke ulike lovverk. I dette innlegget bruker vi erfaringer fra Tett på-piloten og evalueringen av Kompetanseløftet, til å diskutere disse nye endrede rollene, med utgangspunkt i begrepene kompetansefellesskap, praksisfellesskap og legitim perifer deltagelse.
Joakim Caspersen, forskningssjef, Mangfold og inkludering ved NTNU Samfunnsforskning
Christian Wendelborg, forsker 1, Mangfold og inkludering ved Institutt for sosialt arbeid, NTNU Samfunnsforskning
Wibeke Johansen, Forsker 3, Mangfold og inkludering ved Institutt for sosialt arbeid, NTNU
Skolefravær i grunnskolen – institusjonelle forståelser og tiltak
I foredraget vil jeg fokusere på hvordan skolens aktører forstår og håndterer det økende skolefraværet i grunnskolen. Jeg vil særlig fokusere på hvordan skoleledere, lærere, PP-tjeneste og skolehelsetjeneste samarbeider omkring kompliserte skolefraværssaker.
Ved Ingrid Fylling, professor ved Fakultet for samfunnsvitenskap, Nord Universitet
Barn og unge med nevrotilstander og skolefravær. Hvordan jobber Statped?
Statped får henviststadig flere elever med ulike nevrodiagnoser og alvorlig skolefravær. Elevene har kombinasjoner av nevrotilstander, så som ADHD, Tourettes syndrom, autisme og språkvansker, ofte i kombinasjon med lærevansker og ulike tilleggsvansker. Dette er særlig sårbare barn og unge, og det er nødvendig med både forståelse og kompetanse i laget rundt for å kunne nærme seg elevene og sørge for at de får opplæring.
Ved Kristine Damsgaard, seniorrådgiver i Statped
Nettverk for skolefravær ved Helene Reinhardsen (Bærum PPT), Helene Grønvold (Oslo PPT), Karoline Kystad (Asker PPT) og Sanna Viken Engelund (Asker PPT)
Hva betyr det å være en nærværskommune? Sandnes kommune tar på alvor plikten til å følge opp skolefravær, samtidig som vi bygger laget rundt barn og unge, foreldre og skole. Med dette vil vi redusere skolefravær, men også være bedre i stand til å iverksette gode tiltak når skolefravær er i ferd med eller har oppstått.
Ved Gørild Eltervåg, Else Marie Vassdal, Sandnes kommune og Trude Havik,UiS.
Eli Tronsmo er forsker på NIFU – Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning. Forskningen hennes er forankret i teorier om arbeidslivslæring og kunnskapsarbeid i profesjonelt og innovativt arbeid. Hun er særlig interessert i kunnskapens rolle i utvikling av profesjonelle fellesskap, og sammenhenger mellom kunnskap og ansvar i utøvelse av yrket.
I dette foredraget skal hun snakke om hva som kjennetegner profesjonelt samarbeid når det fungerer bra, og hvordan man som leder kan legge til rette for produktive, faglige fellesskap.