Statpedkonferansen
− Spesialpedagogisk praksis i en mangfoldig og inkluderende barnehage og skole
- Det varierte mangfoldet vi står overfor i barnehager og skoler, krever at laget rundt barn og elever
- har kulturell innsikt, tverrfaglig kompetanse og samarbeidevne
- anerkjenner styrker og læringspotensial hos barn og elever
- reflekterer over eget handlingsrom i et profesjonelt læringsfellesskap
Gratis digital konferanse 25.april 2024
Følg Statpedkonferansen
25. april kl 9:00
Møt Abid Raja
Abid Raja har vært en aktiv samfunnsdebattant siden slutten av 1990-årene. Han er jurist, men er for folk flest kjent som den blide og inkluderende personen som kaster seg ut i utfordringer med et voldsomt engasjement.
- Et åpenhjertig foredrag om Abid Rajas turbulente klassereise, hans mangeårige kamp for kjærligheten og den smertefulle frigjøringen fra skam, skyld og utenforskap.
- Fortellingen om hvordan han måtte skjule smertene og handikappet han ble født med, skjule seg for volden og mobbingen - og for kjærligheten til den han elsker.
- Hvordan frigjøre seg fra de vonde følelsene? Og hva har gitt Abid Raja styrken til å komme så langt i livet, som han har?
- Foredraget gir håp om at vi kan vinne over det vonde, og inspirer til positiv fremgang
Foredraget er basert på boken “Min skyld - en historie om frigjøring” (2021)
Tema på konferansen
Vurderingspraksis
Lærernes vurderingspraksis er et ett av flere forhold som kan bidra til elevenes læring. Prinsippene om tydelige mål og kriterier, faglige relevante tilbakemeldinger, råd om forbedring og involvering i vurderingsarbeidet er nedfelt i forskrift til opplæringsloven.
Men hvordan få det til? Når det er store behov for tilrettelegging, og å tenke nytt og annerledes.
- Hva er lov?
- Hvordan tilrettelegge metodisk og rettferdig, i det daglige, og i gjennomføring av obligatoriske prøver?
- Hvilket handlingsrom har skolen, med rektor og skoleeier i førersetet?
I denne delen av konferansen vil du møte elev, lærer, rektor, Udir og Statped som belyser dette sett fra sine perspektiver.
Hvorfor oppdages ikke vansker med språk hos flerspråklige barn og unge?
Flerspråklige barn som har utviklingsmessige språkforstyrrelser, blir oppdaget senere og kan ha mer komplekse vansker enn enspråklige barn.
Denne utfordringen blir belyst i innlegget.
Møt May-Britt Monsrud, seniorrådgiver i Statped
Å bygge kultur for samarbeid i praksis – du og jeg i profesjonell(e) læringsfellesskap
Jana van der Zwart-Langner,
Høgskolelektor på Institutt for pedagogikk ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanningen