Tirsdag 14. mars
Ved Annemarie Bechmann Hansen, Statpeds direktør
Inga Bejer Engh, Barneombudet
Sindre Lysø, statssekretær i Kunnskapsdepartementet
Grethe Hovde Parr, utdanningsdirektør hos Statsforvalteren i Oslo og Viken
Bjørn Erik Thon, likestillings- og diskrimineringsombod
Walter Frøyen, divisjonsdirektør i Statped
Barneombudet, Inga Bejer Engh
Et eksempel på samarbeid gjennom Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis mellom Statped og PPT på temaet skolefravær
Nord-Østerdalen har knytte seg til fagmiljøet i Statped gjennom Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis, med fokus på elever med ulike nevrodiagnoser i kombinasjon med skolefravær. Rådgivere i Statped har utviklet en kompetansepakke på temaet, med bakgrunn i at Statped får henvist svært mange individ- og systemsaker med den type problemstilling.
I dette innlegget vil vi presentere deler av kompetansepakken med hovedvekt på elevmedvirkning. Elever med ulike nevrodiagnoser møter ofte utfordringer i å få tilgang på tjenester og støtte, enten det er innenfor skolen, helsetjenester eller andre tilbud. Noe av løsningen er å sikre medvirkning og tilrettelegging slik at de får muligheten til å delta og forebygge at de havner i utenforskap.
Ved Oddbjørn Flatgård, PP-tjenesten for Nord-Østerdalen, Maren -Johanne Nordby og Kristine Damsgaard, rådgivere i Statped
Stian Orm, er ansatt ved Sykehuset Innlandet, BUP Lillehammer, og er tilknyttet forskningsprosjektet «The Lillehammer Neurodevelopmental Follow-Up Study (LINEUP)». LINEUP er en longitudinell studie der barn og ungdom med nevroutviklingsforstyrrelsene ADHD, autisme og Tourettes syndrom er fulgt opp i ung voksen alder, 10 år etter utredning. Han er stipendiat ved Psykologisk institutt (UIO).
Dette opptaket blir ikke tekstet.
Her finner dere faginnlegg som du selv kan plukke av og sy din egen verktøykasse. Vi anbefaler at du i etterkant av filmen og underveis gjør deg refleksjoner for hvordan dette kan omsettes egen arbeidshverdag.
Anja Hammerseng Edin, en av Norges tidligere beste håndballspillere
Onsdag 15. mars
Gunhild Westhagen Magnor, regissøren av filmen "Store små mennesker"
Mer om filmen og digitalt læringsverktøy basert på filmen for barnehageansatte og studenter:
Per Kvaale Caspersen, undervisningssjef i Modum Kommune
Birgitte Vedeler, rektor på Hagaløkka skole i Asker kommune
Heidi Holter, undervisningsinspektør på Hagaløkka skole i Asker kommune
Voksne sine strategier og tilrettelegging for gode lekebetingelser, og muligheter for deltakelse i fellesskapet for barn med behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). De tar utgangspunkt i rammeverket for barnehage, skole og SFO.
Ved Anne Moen og Anne-Merete Kleppenes, fra Statped
Mistrivselen blant barn og unge øker generelt og gapet ned til dem som har utfordringer blir større i det komplekse samfunnet vi lever i. Det er økt tempo og økte prestasjonskrav og dermed økt stress. Hvordan påvirker dette barn og elever med spesialpedagogiske behov og hvordan forebygge for å unngå utenforskap.
Viktig livslæring og livsmestring
Ved Hedda Gjesti Tjäder, rådgiver i Statped
Last ned presentasjon (pdf)
Flerspråklighet og utviklingsmessig språkforstyrrelse (DLD)
Ved May-Britt Monsrud, PhD og rådgiver i Statped
Last ned presentasjon (pdf)
Læremidler og læringsressuser som gjør inkludering mulig
Ved Monica Fjelldal, rådgiver i Statped
Last ned presentasjon (pdf)
Jeg må få tilgang til mangfoldet
Ved Anne-Mari Nordnes Skagen, rådgiver i Statped
Last ned presentasjon (pdf)
Her finner dere faginnlegg som du selv kan plukke av og sy din egen verktøykasse. Vi anbefaler at du i etterkant av filmen og underveis gjør deg refleksjoner for hvordan dette kan omsettes egen arbeidshverdag.
Thomas er født blind, og vokste opp på Randaberg i Rogaland. Han er utdannet som sanger, musikkpedagog og musikkterapeut fra Norges musikkhøgskole i Oslo. Thomas livnærer seg blant annet som artist, korleder og sangpedagog, og er for tiden å se i «The Voice» på TV2.
Thomas var med å starte den ideelle organisasjonen «Visioneers Norway», som jobber for å spre kunnskap og kompetanse om ekkolokalisering i Norge. Han er Norges første instruktør i ekkolokalisering. For øvrig er han svært interessert i munnspill og fløyter.
Fordi Thomas har vokst opp i en verden som i det store og hele er skapt av, og for, seende mennesker, har han gjort seg en god del refleksjoner rundt hvordan det er å leve som blind i den samme verdenen. Dette favner alt fra møter med fagpersoner gjennom hele livet, til hvordan det er å bli tilsnakket som et barn i det du skal til å gå på bussen.