Digitalt kurs for pedagogisk personale til elever som bruker punktskrift, del 1 (Skoleåret 2024/2025)
Kurset gir en første introduksjon til pedagogiske arbeid med elever som bruker punktskrift. Det utgjør del 1 av vårt kurstilbud og danner et utgangspunkt for å delta på videre fordypningskurs og erfaringsseminar. Vi anbefaler å gjennomføre kurset før deltakelse på del 2 (fysisk kurs).
Målgruppe:
Pedagogisk personale i grunnskole og videregående skole som arbeider med elever som bruker punktskrift. Kurset kan også være aktuelt for PP-rådgivere, skoleledere, ansatte på SFO/AKS, rådgivere, sosiallærere og annet personale i skolen som arbeider med elever som bruker punktskrift.
Etter å ha gjennomført kurset skal deltakerne ha fått kjennskap til:
- konsekvenser for læring når andre sanser enn synet er viktigst (auditiv og taktil-haptisk persepsjon)
- hvordan skape et inkluderende læringsmiljø hvor nødvendig tilrettelegging for eleven er ivaretatt
- hva som kan fremme et godt psykososialt miljø, og hvordan gjennomføre konkrete tiltak basert på kunnskap om individ og miljø
- opplæring i punktskrift, mobilitet, aktiviteter i dagliglivet (ADL) og bruk av tekniske hjelpemidler, og hvordan prioritere, planlegge og gjennomføre opplæring slik at eleven kan utvikle kompetanse som gjør det mulig å følge klassens opplegg
- relevant lovverk, samt rettigheter, plikter og opplæring som følge av dette
- aktuelle samarbeidspartnere, hvilken rolle de har, hva de kan bidra med, og på bakgrunn av dette vurdere hvem som er aktuelle bidragsytere