Statpedkonferansen
Tilgjengelig læring for alle –praksis for deltakelse og mestring
Inkluderende og støttende læringsmiljø fremmer trivsel og mestring i alle faser. I barnehagen legges grunnlaget for læring gjennom deltakelse, lek og utforskning. Skolen vektlegger å utvikle faglig kunnskap, samtidig som det bygges videre på grunnlaget fra barnehagen. Denne konferansen har fokus på god praksis for læring, mestring og deltakelse hos barn, unge og voksne med særlige tilretteleggingsbehov.

Program 21. oktober
- Karoline Hoff presenterer konferansen
- Kunnskapsdepartementet åpner konferansen
- Annemarie Beckman Hansen, Statpeds direktør, ønsker velkommen
Erlend Dehlin
Hilde Rossing Diamanten skole, Statped.
Christian Jørgensen Wulff, rådgiver i Statped
Rune Johan Krumsvik,professor (dr.philos.) i pedagogikk ved Universitetet i Bergen og professor II ved Høgskulen i Volda.
Anne-Sofie Fjær Løvbrøtte og Charlotte Liamo, rådgivere i Statped
-Taktil lyd Håkon Lie, rådgiver i Statped
Program 22. oktober
Trine Lund Tverå og Bernt Smestad, rådgivere i Statped
Hilde Tvedt Ryen jobber avdeling for inkludering og pedagogisk støtte i Utdanningsdirektoratet
Anne Lindblom, professor i spesialpedagogikk på Universitetet i Innlandet
Når et barn i barnehagen rammes av alvorlig sykdom, påvirker det både barnet, familien, barnehagen og barnegruppen. Fraværet kan bli langt, og det kan oppstå usikkerhet rundt hvordan man best kan støtte barnet og familien, både mens barnet er borte og ved tilbakekomst.
Ena Bolognese og Tone Anita Glomset, rådgivere i Statped.
Kaja Næss Johannessen, psykologspesialist og daglig leder for Senter for Nevrobiologisk Utviklingspsykologi (SNU)
12.45 Pause
Silje Hamnes Hjørnevik og Eldrid Hodneland Rasmussen, rådgivere i Statped
Tonje Lovang, rådgiver i Statped