Effektiv belønning av barn og unge med AD/HD

Artikkel som beskriver hvordan du på 18 måter kan introdusere og ta i bruk belønningssystemer (token-systemer) for barn og unge med AD/HD.

Fakta og tilgjengelighet

Tekst Spesialpedagogikk

Kategori: AD/HD, Småtrinnet (1.-4.), Mellomtrinnet (5.-7.), Ungdomstrinnet, Videregående, Artikler, Bokmål, Læringsstrategier

Språk: Bokmål

Forfatter: Russel Barkley, oversatt av Espen Egeberg

Utgiver: Spesialpedagogikik

Forskning og utvikling

Barkley, Russel A. (oversatt av Espen Egeberg) (1996): 18 måter å gjøre tokensystemer mer effektive for ADHD- barn og unge. Spesialpedagogikk, nr. 6.

Et token-system eller tegnøkonomi-system er et belønningssystem hvor hensikten er at barn eller voksne skal få en umiddelbar og konkret motivasjon til bestemt atferd.

  • Dette gjøres for eksempel ved at en person straks får brikker eller poeng for noe som gjøres. 
  • Dette kan så samles og veksles inn i en avtalt belønning når et visst antall poeng er oppnådd. Et barn kan for eksempel få et klistremerke på veggen for hvert kvarter med leksejobbing og annen god oppførsel. 
  • Noen av disse kan senere på dagen veksles inn i noe barnet liker, som å spille dataspill, mens noen spares og kan veksles inn mot slutten av uken i noe større, som en tur på kafé.