Elever i ordinære klasser, innføringsklasser, mottaksklasser og mottaksskoler kan ha lite skoleerfaring og norskspråklige ferdigheter. De kan få et bedre grunnlag for undervisning på norsk ved
- å aktivisere kunnskap og språkferdigheter gjennom førstespråket først
- å få dypere forståelse av sentralt innhold i et undervisningstema heller enn å gjennomgå mange temaer
- å få arbeide med stoff i forkant av gjennomgang i ordinær klasse
Dette forutsetter at faglærer, tospråklige lærere og øvrige som arbeider med elevene,
- planlegger og samordner læringsinnhold i fellesskap
- identifiserer oppfølgingbehov så tidlig som mulig
Tilnærmingen er prøvd ut i et utviklingsprosjekt mellom Statped og Fredrikstad kommune. Tiltak for bedre kompetanse og pedagogisk tilrettelegging for nyankomne ungdommer i ungdomsskoler er dokumentert i en rapport fra prosjektet.
Forskning og utvikling
Egeberg, Espen og Helene Fulland (2017): Opplæring av nyankomne elever i ungdomsskole : Organisering, metodikk og tidlig identifisering av oppfølgingsbehov. Prosjektrapport. Statped og Fredrikstad kommune.