iMovie – videoredigering på iOS

Med iMovie kan du lage video du kan bruke i tilrettelegging av lærestoff med visuell og auditiv støtte. Du kan tilpasse til individuelle behov og barn/elever kan selv bruke appen i sitt læringsarbeid.

Fakta og tilgjengelighet

Appikon: stjerne med et filmkamera inni

Kategori: Kombinerte syns- og hørselstap og døvblindhet, Hørsel, Syn, Ervervet hjerneskade, Språk/tale, Sammensatte lærevansker, Apper/programvare, iOS, Lærevansker og utviklingshemming

Systemkrav: iOS

Utvikler: Apple

iMovie er en videoredigerings-app som kan brukes på iPad, iPhone og Mac. Bilder og video konkretiserer lærestoffet. For mange elever med spesielle behov er visualisering avgjørende for å forstå og tilegne seg kunnskap. Video egner seg derfor godt til å tilrettelegge lærestoff. Dette kan gjøres ved å lage oppskrifter, filmer til å forberede seg eller videopresentasjoner til omvendt undervisning.

Se under "Hvordan virker den" for flere instruksjonsfilmer.

Med video som verktøy kan barnehagebarn og elever produsere, jobbe aktivt og delta, noe som også støtter opp om innlæringsprosessen. Video er også et format barn og unge er vant med og arbeidsmåten vil både være kjent og motiverende for mange.

I iMovie kan du klippe i filmopptaket, legge inn bilder, tekst og andre effekter og lese inn lyd. Dette gjør at du kan tilpasse innholdet og få et ferdig produkt som ser bra ut.

  • Visualisering gjennom bilde og film er effektive hjelpemidler først og fremst fordi de konkretiserer og gir eksempler på abstrakt fagstoff, som igjen gjør det lettere å forstå og lagre informasjonen i langtidsminnet. For mange elever med særskilte opplæringsbehov vil visualisering være virkemidlet som gjør opplæringen mulig. Dette gjelder blant annet elever med lærevansker, språkvansker, dysleksi, ADHD, Autismespekterforstyrrelser, hørselshemming og psykisk utviklingshemming. Med god synstolkning av innholdet vil du også kunne tilrettelegge innholdet for barn og unge med synshemming.

    Les mer om hvordan du kan bruke video under tips og ideer.

    Når du lar elevene dine få bruke bilder og video, er de produsenter og kan ta aktiv del i læringen. Undersøkelser viser at hvis de får bruke video som metode i læringsarbeidet sitt, vil de oppleve økt motivasjon og mestringsfølelse. Bilder og video vil hjelpe dem til å omforme det de lærer, slik at de skjønner det bedre. Da går de mer aktivt inn i læringsprosessen sin, og de vil sannsynligvis bruke en bedre læringsstrategi. Da blir det også enklere for dem å lagre kunnskap i langtidsminnet og øke den faglige innsikten.

    Film og video en naturlig del av hverdagen for de som er unge. Mange av dem er kjent med blant annet tutorials på Youtube og bruk av video i sosiale medier. De filmer seg selv og andre. Når du som er lærer, utnytter mulighetene som ligger i å bruke digitale verktøy, blir det ikke så stor avstand mellom skole- og fritidsaktivitetene til elevene dine, og de kan lære mer.

  • Presentere lærestoff gjennom video

    • Oppskrifter: prosesser og funksjoner er ofte helt nødvendig å presentere gjennom video og bilder for eksempel utregninger i matematikk, regler og utførelser i kroppsøving. Les mer om oppskrifter i video på temasiden struktur og forutsigbarhet i det digitale læringsmiljøet.
    • Omvendt undervisning: se presentasjon av fagstoff i lekse og bruk tiden på skolen til å jobbe med oppgaver og ha tid til veiledning. Videoen kan også brukes underveis til støtte i arbeidet med oppgaver. Les mer på temasiden om omvendt undervisning.
    • Video i video: Du kan legge inn video og bilde inn i en video. Da kan du legge på video der innholdet formidles med tegnspråk.
    • Sosiale historier kan lages i videoformat. Les mer om metoden under temasiden Sosial fungering på statped.no.
    • Film til å forberede seg: Med video kan eleven få omvisning på aktuelle steder, se personer den skal møte og se filmen for å repetere informasjon ved behov. Les mer om å forberede seg med video på temasiden om struktur og forutsigbarhet i det digitale læringsmiljøet.

    Video som verktøy for elevene

    • Elevene produserer og presenterer: For eksempel matematiske forklaringer fra elevene. Se film om Elevinnlevering med skjermopptak i appen Sketches på youtube.no.
    • Alternativ presentasjonsform: for elever som har store utfordringer (blant annet autismespekterforstyrrelser, Tourettes, selektiv mutisme) med å presentere/snakke foran klassen, kan video være et godt alternativ for å få vist sin kunnskap.
    • Produsere tekst: kombinere med visuelle hjelpemidler for å vise sine kunnskaper.
    • Innlæring i eget tempo: å spole frem og tilbake gjør at eleven kan lære i eget tempo, se filmen flere ganger for repetisjon samt bruke den underveis i oppgaver.

    Andre bruksområder og tips

    • Observasjoner: Video gir gode muligheter for å hente ut og bearbeide informasjon, særlig om du må se den mange ganger for å analysere adferd.
    • Tegnspråk i video: lage video der innholdet formidles med tegnspråk. Dette kan både lærer og elever gjøre.
    • Hjem-skolesamarbeid: For elever som trenger alternativ til å kunne fortelle selv, er film et verktøy for å dokumentere og vise hva barnet har gjort på skolen eller på fritiden. Filmene kan legges i kommunikasjonsbok som vises både på skolen og hjemme. Her kan du se en erfaringsfilm der film og nettbrett brukes i hjem-skole-samarbeid.

    Delingsmuligheter

    • Sett videoen inn i andre apper som Book Creator slik at du kan kombinere video med tekst, illustrasjoner mm
    • Del filmer i Showbie eller på andre læringsplattformer for å gi alle elevene tilgang til filmen.
  • Lydredigering i iMovie på iPad

    Tekstredigering i iMovie på iPad

  •