Læringslandskapet

Denne artikkelen handler om tilrettelegging av det fysiske miljøet slik at barn med forskjellige forutsetninger, sammen med sine nære personer, kan «kaste seg ut» i verden, erfare og fryde seg. Akkurat som det vanlige barnet.

Fakta og tilgjengelighet

Et barn liggende i en haug med plastikkballer

Kategori: Sammensatte lærevansker, Utviklingshemming, Multifunksjonshemming, Spedbarn, Barnehage, Småtrinnet (1.-4.), Mellomtrinnet (5.-7.), Ungdomstrinnet, Videregående, Voksne, Artikler, Sansestimulering, Lærevansker og utviklingshemming

Språk: Bokmål

Format: PDF

Forfatter: Turid Horgen, Ena Caterina Heimdahl, Benthe Nielsen

Det handler om å skape et nytt fysisk læringsmiljø i barnehager og skoler, om steder å lete og kunnskap å finne om dette. Læringsmiljøet skal tilpasses barn, ungdom og voksne med annerledes forutsetninger når det gjelder å fatte og forstå, bevege seg og sanse det som skjer. Samtidig er dette også et arbeidsmiljø for pedagoger og assistenter, tilrettelagt for arbeidet som utviklingsfremmende samspillspartnere. I dag er det en dobbelt utfordrende utviklingsoppgave for kommuner og fylker – over 20 år siden de fikk oppgaven.

I artikkelen kan du lese om hvorfor og hvordan læringslandskap kan brukes til å oppleve og erfare verden og som utredningsverktøy.  

Artikkelen ble publisert i Psykologi i Kommunen nr.2, 2013.