Rapporten er et resultat av 56 intervjuer med skoleledere og lærere fra 32 ulike skoler. Skolene mener selv at de har lykkes med å ta i bruk digitale verktøy i den grunnleggende lese- og skriveopplæringen på 1-4 trinn. Mange av skolene har benyttet en variant av metoden "Skrive seg til lesing med talende tastatur"(STL+). Temaene i undersøkelsen har vært hvordan implementeringen har foregått, hvilke suksesskriterier og barrierer informantene trekker frem for en vellykket implementering og bruk, og hvilke effekter informantene ser av innføringen.
I rapporten oppsummeres fem hovedeffekter eller utbytter av opplæringen:
- Bedre ferdigheter i skriving, lesing og bruk av digitale verktøy. Enkelte undersøkelser viser også at det påvirker matematikkferdighetene
- Mer skapende læringsprosesser
- Mer motivasjon for læring
- Mer sosialt læringsmiljø
- Bedre tilbakemeldingskultur og tettere, mer tilpasset oppfølging av elevene.
Det kommer også frem at lærere mener at elever med særskilte behov profitterer mer på bruk av nettbrett/pc i den grunnleggende lese- og skriveopplæringen. Dette gjelder elever med konsentrasjonsvansker, dysleksi og/eller lese- og skrivevansker.