Eksempel på undervisningsopplegg

Bærekraft er tema for dette eksempelet på omvendt undervisning.

Bærekraft

1. På skolen - Aktivere forkunnskap

Bærekraft er et begrep som kan være vanskelig å forstå. Med bærekraftig utvikling menes ofte en plan for fremtiden som går ut på at vi må handle på en måte som gjør verden til et bedre sted for alle mennesker som lever nå, uten å ødelegge for dem som kommer senere.

Hva tenker du på når du hører ordet bærekraft? IGP - Individuelt, Gruppe, Plenum

Elevene tenker litt hver for seg før de går sammen i grupper på 2-3 elever og snakker sammen. Til felles gjennomgang lager lærer og elever en ordsky eller et digitalt tankekart sammen. Ordskyen eller tankekartet deles med elevene etter gjennomgangen slik at de har det når de skal se video og høre podkast hjemme.

Ordsky med ord om bærekraft
Denne ordskyen viser ord knyttet til begrepet bærekraft.

2. Hjemmearbeid

3. På skolen

Vi diskuterer i klassen, med utgangspunkt i følgende spørsmål:

  • Hvis det å pumpe opp olje nå gjør oss til et fattigere land i fremtiden, er det da riktig å slutte og pumpe opp olje nå? Eller skal vi pumpe opp så mye vi kan og bruke pengene på mer miljøvennlige tiltak?
  • Hva kan hver enkelt av oss gjøre for å bidra til en mer bærekraftig utvikling?

Elevene samarbeider og lager digitale ressurser om disse punktene. Dette kan gjøres på flere måter. Her har vi valgt å bruke tankekart, og viser et eksempel for del 2 av oppgaven fra appen iThoughts.

Tankekart om hva vi kan gjøre for å ha en bærekraftig livstil.
Tankekart om hva vi kan gjøre for å ha en bærekraftig livstil.

Tips

Lag gjerne en video der du presenterer oppgaven. Da har du mulighet til å tilpasse til den enkelte elevs behov.

 

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Takk for din tilbakemelding!