Tilbake til hovedsiden struktur og forutsigbarhet i det digitale læringsmiljøet.
Det er ulike grunner til at barn har behov for særlig tilrettelegging for en strukturert og forutsigbar hverdag i barnehage og skole. Det dreier seg spesielt om barn og unge med:
Med konstitusjonelle og nevrologiske forhold menes iboende og medfødte vansker som er knyttet til sentralnervesystemet. Også omtalt som nevrobiologiske tilstander eller nevroutviklingsforstyrrelser.
Eksempler på slike forhold:
Hvorfor er det spesielt disse barna som har særlig behov for struktur og forutsigbarhet? For å svare på dette spørsmålet, er det hensiktsmessig å se nærmere på ferdighetene du trenger for å mestre det motsatte, altså kaos og stress.
En persons evne til problemløsning, planlegging, oppgaveløsning og regulering av adferd, betegnes som eksekutive funksjoner. Ofte deles disse funksjonene inn i to deler:
Les artikkelen Elever med AD/HD trenger lærere som kan skape oversikt og struktur i skolehverdagen
Tilbake til hovedsiden struktur og forutsigbarhet i det digitale læringsmiljøet.
Barn og unge med eksekutive vansker kan derfor ha utfordringer med å:
Disse konkrete punktene viser til de eksekutive funksjonene og synligjør både kognitive og emosjonelle funksjoner.
Barn med eksekutive vansker har direkte utfordringer med å mestre disse ferdighetene. Elever med psykososiale vansker og ulike lærevansker får utfordringer knyttet til disse ferdighetene som konsekvens av manglende tilgang på informasjon og psykososiale forhold.
Tilbake til hovedsiden struktur og forutsigbarhet i det digitale læringsmiljøet.
Barn med lese- og skrivevansker, språkvansker, generelle lærevansker og sansetap kan ha utfordringer med å få tilgang til informasjon, som hjelper dem med overnevnte ferdigheter, om informasjonen ikke er tilrettelagt. Manglende tilgang til informasjon hindrer barnet i å få med seg hva som skjer, som igjen gir konsekvenser sosialt og faglig. Det kan oppstå misforståelser i det sosiale samspillet. Dette kan resultere i at barnet opplever indre uro, sosial utestengelse og lav forutsetning for deltakelse i læringssituasjoner. Over lengre tid vil dette påvirke barnets psyke og adferd. Konsekvensen av manglende tilrettelegging, ofte i kombinasjon med andre faktorer, kan over tid føre til psykososiale vansker.
Tilbake til hovedsiden struktur og forutsigbarhet i det digitale læringsmiljøet.
Manglende tilrettelegginger for særlige pedagogiske behov er bare en mulig årsak til psykososiale vansker. Ulike belastninger i miljøet rundt barn og unge kan påvirke barnets psykiske helse og opplevelsen av å passe inn sosialt. Dette kan dreie seg om svikt i relasjonelle forhold, mobbing, endringer i livet eller en kombinasjon av flere årsaker. Dette viser seg gjennom vansker med sosialt samspill, konsentrasjonsvansker, aggresjon, utagering/innagering, depresjon, skolevegring eller sosial isolering. Adferdsendringen kan derfor utspille seg lignende som hos et barn med eksekutive vansker, men årsaken vil være ulik.
Tilbake til hovedsiden struktur og forutsigbarhet i det digitale læringsmiljøet.
Hverdagen i skole og barnehage vil oppleves som uoversiktlig, ustrukturert og uforutsigbar for en person som ikke får tilgang til informasjon, har kognitive begrensninger eller redusert evne til å være fleksibel i handlinger og tanker. Når du er hindret i å kunne løse en oppgave gjennom planlegging og problemløsning, vil situasjonen oppleves som uhåndterlig, kaotisk og stressende, i større eller mindre grad, avhengig av hvordan du løser situasjonen. I en slik situasjon vil barnets evne til stressmestring avgjøre hvordan barnet reagerer adferdsmessig. Noen har gode mestringsstrategier for å håndtere stress. Andre mangler eller bruker lite hensiktsmessige strategier som vil kunne forsterke kaoset og føre til utagering, innagering eller angst.
Tilbake til hovedsiden struktur og forutsigbarhet i det digitale læringsmiljøet.
Alle disse barna trenger trygge rammer gjennom gode relasjoner og forutsigbarhet i hverdagen. I tillegg trenger de å øve på stressmestring og eventuelle andre tilrettelegginger for tilgang til informasjon og støtte. Dette kan bidra til å dempe stress og fremme mestring i faglige og sosiale sammenhenger.
Med trygge rammer og støtte styrker vi muligheten for at barna kan delta selvstendig i undervisningen og i barnehagen, med overskudd til å konsentrere seg om det faglige innholdet og det sosiale samspillet. Det blir lettere å rette fokus og konsentrere seg om den aktiviteten som pågår. For å skape struktur og forutsigbarhet, handler det om å tilrettelegge for å mestre problemløsning, planlegging, oppgaveløsning og regulering av adferd ved å:
Tilbake til hovedsiden struktur og forutsigbarhet i det digitale læringsmiljøet.
De 7 H-ene er grunnleggende prinsipper i pedagogisk tilrettelegging for elever med behov for struktur og forutsigbarhet. Som lærer kan du bruke disse punktene for å tydeliggjøre informasjon for eleven. Dette kan være til hjelp i planlegging av for eksempel enkelttimer, turer og annerledesdager.
De 7 H-er:
Her er pedagogiske verktøy som kan bidra til å besvare de 7 H-er og kan tilrettelegge for struktur og forutsigbarhet:
Tilbake til hovedsiden struktur og forutsigbarhet i det digitale læringsmiljøet.
Du kan fint gjøre hverdagen i barnehage og skole forutsigbar med god struktur uten å bruke teknologi. Kombinasjonen av pedagogisk tilrettelegging og digitale verktøy gir imidlertid flere tilpasningsmuligheter. I digitale verktøy finner du mange funksjoner som er laget nettopp for å gi oversikt og strukturere informasjon, som kalendere, notatapper, tidtakere og påminnelser. I tillegg har du flere funksjoner og muligheter i digitale verktøy du kan bruke for å tilrettelegge for andre behov som visuell og auditiv støtte, diktering og tilgjengelighetsfunksjoner.
Når du kombinerer pedagogisk tilrettelegging, for eksempel en dagsoversikt med teknologi, har du gode muligheter for å gjøre innholdet tilpasset og tilgjengelig for barna. Digitale verktøy gir også flere fordeler. For mange vil det være motiverende å bruke digitale hjelpemidler. Andre praktiske fordeler er at det er lett å redigere digitalt sammenlignet med kladdebøker, utskrifter som settes inn i perm eller noe du klipper ut og laminerer. Bøker, filmer, tankekart og andre dokumenter du lager, kan deles med andre digitalt. I kombinasjon med redigeringsmulighetene er delingsmulighetene spesielt nyttige for at pedagog, barn og foreldre kan dele og ha et godt samarbeid. På skolen kan lærer dele arbeid med elevene, og elevene kan dele seg imellom når de samarbeider.
Smarttelefon er et lett tilgjengelig verktøy fordi du kan ha den med deg over alt. Du har kalenderen, påminnelser, tilgjengelighetsfunksjoner og lese- og skrivestøtte i lomma til enhver tid, både på skolen og på fritiden. Er smarttelefonen et nyttig verktøy eller bare en distraksjon? Dette er et av spørsmålene som stilles i debatten som pågår om bruk av mobiltelefon i skolen. Å ta i bruk smarttelefon som hjelpemiddel i skolen er ikke uproblematisk. Mange erfaringer viser at fri bruk av mobil i undervisningen kan oppleves som nettopp en distraksjon.
Skolens mandat for dannelse innebærer også digital dannelse. Dette innebærer nettvett og personvern, i tillegg til klare regler og rutiner for bruk av alle typer digitale verktøy i skolen. Med mulighetene i en smarttelefon er det hensiktsmessig for barna at det finnes gode løsninger, slik at du kan bruke den som et nyttig verktøy for tilrettelegging og for å hindre distraherende bruk.
I denne filmen møter du Marina og Christian som har gode begrunnelser for hvorfor smarttelefon er mer brukervennlig enn nettbrett til enkelte oppgaver.
Tilbake til hovedsiden struktur og forutsigbarhet i det digitale læringsmiljøet.
Når et hjelpemiddel for struktur og forutsigbarhet skal introduseres for en elev, er det viktig at eleven selv er delaktig i utvelgelsen. Dette kan for eksempel gjelde i spørsmålet om hvilken tidtaking- eller kalenderapp som er best egnet for eleven.
Når du skal velge aktuelle apper som kan presenteres for en elev, må du selvsagt ta hensyn til elevens alder. Mange programmer og apper kan ha tilnærmet like funksjoner, men kan variere i visuelt utrykk og enkelte funksjoner. Elever og foresatte bør være delaktige i vurderingen av hvilke funksjoner og design som er mest nødvendig.
Videre er det vesentlig at eleven er bevisst på bruken av verktøyet og hva det skal hjelpe med. Dette kan være avgjørende for å sikre selvstendig bruk i fremtiden og at verktøyet virkelig gir eleven den støtten han eller hun trenger. Det er også viktig at verktøyet bidrar til trygg deltakelse i læringssituasjoner, overganger og sosialt samspill.
Tilbake til hovedsiden struktur og forutsigbarhet i det digitale læringsmiljøet.
Når du bruker et verktøy som støtte til en ferdighet du strever med, er målsetningen at verktøyet eller hjelpemiddelet skal kompensere for den utfordringen du har. Samtidig er det viktig å jobbe med evnen eller ferdigheten i seg selv, for å styrke nettopp denne.
For elever som har dysleksi, vil rettskrivingsprogram og talesyntese kompensere for den utfordringen de har, slik at de kan delta selvstendig i læringssituasjonen. Samtidig må de øve på lese- og skriveferdigheter. Dette gjelder også barn med som har et særskilt behov for struktur og forutsigbarhet.
Elevene bør få støtte og veiledning til å lære seg strategier. Dette for å øve seg på hvordan de selv kan skaffe oversikt, forberede seg, sortere og håndtere uforutsette hendelser som kan medføre uro og stress.
Tilbake til hovedsiden struktur og forutsigbarhet i det digitale læringsmiljøet.
Klasseledelse er lærerens evne til å skape et læringsmiljø som fremmer elevenes sosiale og faglige læring. Dette krever et samspill mellom struktur og relasjon. Læreren må skape oversikt og struktur gjennom regler og rutiner samtidig som en positiv relasjon til elevene er en forutsetning for å lykkes med dette. Et godt læringsmiljø kjennetegnes derfor av struktur, trygghet og toleranse for at vi er forskjellige. Lærerens holdninger og handlinger påvirker miljøet i stor grad.
«Den gode timen» er en planleggingsmal som skal sørge for struktur og trygghet, ved å gi tilstrekkelig og nødvendig informasjon til elevene. Malen er laget etter Thomas Nordahl sine prinsipper for hva en god time skal inneholde.
Når du skal formidle en plan for timen, kan et digitalt tankekart bidra til god visuell støtte for elever som trenger dette.
«Den gode timen»i et digitalt tankekart har flere fordeler:
Ved å bruke kriteriene for den gode timen, kan du øke mulighetene for et strukturert og forutsigbart læringsmiljø for alle elever.
Tilbake til hovedsiden struktur og forutsigbarhet i det digitale læringsmiljøet.
Et godt og medvirkende samarbeid mellom hjem og barnehage/skole er betydningsfullt for alle familier, og spesielt for familier med barn med særskilte behov. Her vil foreldrenes mulighet til medvirkning kunne øke treffsikkerheten på den spesialpedagogiske hjelpen, eller tilretteleggingen, som gis barnet.
For barn som har et særlig behov for struktur og forutsigbarhet, er sårbare for engstelighet eller står i fare for å utvikle skolevegring, vil samarbeidet med hjemmet være svært viktig, blant annet for å:
Tilbake til hovedsiden struktur og forutsigbarhet i det digitale læringsmiljøet.
Tilbake til hovedsiden struktur og forutsigbarhet i det digitale læringsmiljøet.
I løpet av skolehverdagen forholder elevene seg til tid på ulike måter, noe som ikke alltid er like lett for alle selv om skoledagen til vanlig styres av timeinndeling, struktur og friminutter. Påminnelser og tidtakere kan hjelpe med tidsforståelse, hukommelse og forberede til overganger.
Mange beskjeder i form av påminnelser gis i løpet av en skolehverdag, derfor kan digitale påminnelsesfunksjoner være en fin avlastning og støtte av flere grunner.
Digitale påminnelser gir deg mulighet til å individuelt tilpasse tidspunkter, varslinger, beskjeder og prealarmer. Når du bruker digitale påminnelser kan du bruke prealarm for å forberede deg på det som skal skje. Det vil si at du får et varsel før du skal gjøre noe, i tillegg til at du kan få varsel akkurat når noe skal skje. Påminnelsesfunksjoner får du i påminnelsesapper til nettbrett, smarttelefon og smartklokke. Du kan også få denne funksjonen i apper som kombinerer flere funksjoner som kalendere og timere.
Timere er et hjelpemiddel som visualiserer tid, forbereder til overganger og er til nytte dersom du trenger hjelp med å forstå begrepet tid eller til å strukturere tidsbruk. Bruk av tidtaker vil også kunne bidra til en mer forutsigbar arbeidsøkt. I kombinasjon med prealarm, vil eleven få en påminnelse om at arbeidsøkten snart er over og kan forberede seg på å avslutte. Dette vil også kunne bidra til at overgangen til neste aktivitet glir lettere, spesielt om eleven også vet hva som skal skje.
Nedtellere kan du få som apper til smarttelefon og nettbrett. Smartboard og noen kalenderapper har også nedtellere. PC har alarm, men kun med tall som teller ned. Det vil være lettere for elevene å benytte seg av denne typen støtte om du gjør dem bevisste på hvilken støtte det gir. Det gjelder også for individuelle tilpasninger, som du gjør sammen med eleven.
Når du velger timer er det lurt å vurdere hvordan tiden vises og alarmlyd. Tall kan for noen bli for abstrakt, derfor er nedtellere som visualiserer tiden med en figur, et godt alternativ. Tenk også på om visualiseringen er til støtte, eller om den oppleves som visuell støy.
Noen elever kan være spesielt sensitive for lyder. Bruk derfor timere og påminnelsesalarmer der du kan velge lyd selv, som Aida Reminder som er beskrevet under. I denne appen kan du også lese inn taleopptak som alarmlyd eller velge musikk fra eget musikkbibliotek.
Tilbake til hovedsiden struktur og forutsigbarhet i det digitale læringsmiljøet.
I appen Vis timer vises nedtelleren som et kakediagram som gradvis blir mindre. Du kan velge alarmlyd, og du kan også stille inn en «tidlig varsel». Den gir et lydsignal når tidsintervallet nærmer seg slutten, slik at man kan forberede seg på endring og avslutte nåværende aktivitet. Det finnes også tilsvarende apper for Android.
Dette er en app (tidligere Aida Reminder) som gir deg visuelle og auditive påminnelser gjennom dagen. Appen er lett og intuitiv i bruk, og den kan dermed egne seg for elever fra småtrinnet og oppover. Den er spesielt godt egnet for elever med et betydelig behov for påminnelser og oversikt. Det kan være elever med ADHD, autisme, utviklingshemning eller elever som av andre årsaker trenger gode og tydelige påminnelser. Appen er også tilpasset elever som er spesielt sensitive for noen typer lyder. Du kan velge mellom 30 innebygde lyder, velge fra eget musikkbibliotek eller taleopptak, slik at du kan velge den lyden som eleven synes er behagelig.
Smartklokker kan brukes til å få påminnelser på avtaler og gjøremål gjennom dagen eller uken. Ved bruk av kalenderfunksjonen kan eleven legge inn oppgaver og gjøremål på et bestemt tidspunkt eller en bestemt dag. I tillegg kan klokken gi varsler om e-post og SMS. Disse opplysningene kan brukes til å strukturere og planlegge dagen din. På en enkel og diskre måte kan du dermed få tilgang til viktig informasjon via klokken på armen. Det kan også bidra til å redusere stigmatisering og synliggjøring av funksjonstap.
Tilbake til hovedsiden struktur og forutsigbarhet i det digitale læringsmiljøet.
Med tankekart kan du aktivere elevenes forkunnskaper. Samtidig kan du få hjelp til å få oversikt over alle ideene dine. Kontroll og oversikt demper stress og øker kapasiteten til å være kreativ og å lære.
Tankekart er en læringsstrategi for å aktivere forkunnskaper og idémyldre rundt et gitt tema. Samtidig blir tanker og ideer konkretisert og systematisert av den visuelle utformingen, som ellers kan oppleves som et abstrakt kaos av tanker før det skrives ned. Fordelen med digitale tankekart, sammenlignet med et du tegner opp for hånd, er at du kan sette inn og flytte på tekst, bilder, video og lydopptak. I tillegg kan du lett redigere, lagre og dele.
Tankekart er et godt verktøy å bruke for å:
Et tankekart kan med andre ord brukes gjennom en hel arbeidsprosess fra idemyldring til presentasjon.
Tilbake til hovedsiden struktur og forutsigbarhet i det digitale læringsmiljøet.
På denne temasiden får du flere eksempler på hvordan du kan bruke tankekart for å skape struktur og forutsigbarhet:
Tilbake til hovedsiden struktur og forutsigbarhet i det digitale læringsmiljøet.
Har du elever som stadig leter etter bøkene sine, eller lett mister konsentrasjonen når pulten flyter av bøker, PC og blyanter? Er det mulig å organisere og samle skolearbeidet, få orden på kaoset og få lært noe? Her viser vi eksempler på apper som kan organisere skolearbeidet sammen med pedagogisk tilrettelegging.
Skoledagen innebærer bruk av mange tekstbøker, skriveredskaper, permer og notatbøker - både digitale og analoge. Vi bruker ofte flere av disse redskapene i en undervisningstime, til og med til utføring av en og samme oppgave. Når du jobber i matematikk, skal du kanskje bruke en mattebok, en kladdebok, en regelbok, en PC og et pennal med linjal, passer og blyant. En slik veksling mellom redskaper og forskjellige bøker og digitale enheter krever mye av arbeidsminne. Det krever at du kan lese og tolke oppgaven i en bok, for så å huske og holde på relevant informasjon samtidig som du utfører oppgaven i en annen bok. Til neste time må du huske hvor du har lagret arbeidet, eller hvor kladdeboken er – er den i sekken, hjemme eller i hylla?
Organisering av skolearbeid kan være krevende, spesielt for de som har utfordringer knyttet til arbeidsminnekapasitet. Dette kan være elever med ADHD, ervervet hjerneskade, autisme eller lese- og skrivevansker. Energien som brukes for å holde orden i papirmøllen eller harddisken, går utover kapasiteten til å utføre oppgavene og tilegne seg kunnskapen i undervisning. Et viktig grep er å legge til rette for at antall operasjoner som skal utføres i ulike bøker reduseres, og at skolearbeidet i mest mulig grad samles på en plass. Samtidig er det hensiktsmessig å veilede elevene på hvordan de selv kan holde orden, slik at de kan bli mer selvstendige.
Når vi tilrettelegger for orden og struktur i skolearbeidet, er det flere digitale programmer og apper som kan hjelpe oss med organiseringen og muliggjøre samling av arbeidet på én plass.
Tilbake til hovedsiden struktur og forutsigbarhet i det digitale læringsmiljøet.
Evernote er en app og et program for å ta notater. I appen kan du lage og organisere digitale notatblokker på din foretrukne måte og samle det på én plass. Notatene organiseres i oversiktlige notatbøker som du kan lage ved hjelp av ulike formater som tekst, tegning, video, foto og lydopptak. Innholdet i notatene er søkbart, og du kan hente frem ønsket innhold på enkel måte. Appen er mest egnet for elever fra mellomtrinnet og oppover.
Book Creator er en verktøy-app for å lage egne elektroniske bøker. Bøkene kan lages med tekst, bilde, video, tale og hyperlenker. Når boka er ferdig, overføres den til Bøker (iOS app, tidligere iBooks) og lagres i biblioteket i appen Bøker. Book Creator rommer mange muligheter for støtte og tilrettelegging. Læreren kan for eksempel legge oppgaver inn i boken og utforme læringsressurser. Når elevene bruker Book Creator, kan de arbeide med fagstoffet med de tilretteleggingsfunksjonene som er hensiktsmessige og holde skolearbeidet samlet på ett sted. I appen kan du også strukturere bøker ved å opprette bokhyller for ulike tema, som du kan se i filmen under.
Showbie er en digital læringsplattform der lærer kan opprette digitale klasserom. I klasserommet deles oppgaver, planer og vurderinger med elevene. Med Showbie kan elevenes arbeid samles på en oversiktlig måte, og lærer kan gi hyppige tilbakemeldinger på arbeidet.
Tilbake til hovedsiden struktur og forutsigbarhet i det digitale læringsmiljøet.
Oppskrifter er noe vi benytter oss av når vi skal gjøre noe vi ikke har automatisert. En konkret veiledning vil trygge og forberede deg på det du skal gjøre. Den kan være en avgjørende støtte for elever som vegrer seg for oppgaver eller aktiviteter.
Trinnvise forklaringer på hva du skal gjøre hjelper deg å planlegge og gjennomføre en oppgave steg for steg. Du kan også se på den i forkant for å forberede deg. Da har du oversikt på hva du skal gjøre og kan få oppklart eventuelle ting du lurer på før du gjennomfører oppgaven. Dette skaper trygghet og forutsigbarhet og vil for noen være helt avgjørende for deltakelse og mestring i læringsfellesskapet. En oppskrift tilpasset behov og nivå vil støtte og gjøre dem mer selvstendige. Samtidig får pedagogen frigjort mer tid til å veilede alle.
For barn og unge med behov for ekstra støtte vil omfanget av bruken være større, og behovet for tilpasning bør gjøres individuelt og i samarbeid med barn og hjem. Noen trenger detaljerte oppskrifter på aktiviteter de enda ikke mestrer som; påkledning, sosiale ferdigheter eller å komme i gang med oppgaver. Det kan også handle om støtte til å håndtere ustrukturerte situasjoner, som for eksempel friminutt eller turdag.
Tilbake til hovedsiden struktur og forutsigbarhet i det digitale læringsmiljøet.
Det er ikke alltid like lett å lese seg til noe en skal gjøre, eller forklare noe skriftlig som er enklere å vise. Et eksempel på dette, som også barn og unge kjenner godt til, er «tutorials» på Youtube.
Hvis du følger noen enkle retningslinjer for hvordan du kan lage en god instruksjonsfilm, er det enkelt å få det til med mobil eller nettbrett. Redigering gjøres i program som iMovie på iOS-plattform, eller tilsvarende for andre operativsystem.
Eksempler på aktiviteter og oppgaver der video-oppskrifter gir god støtte:
iMovie er en filmredigeringsapp som ligger i operativsystemet til iOS. I denne og tilsvarende apper kan du sette sammen flere filmopptak og bilder, legge til og endre lydspor og legge til tekst.
Filmene under er laget med skjermopptak på iPad og redigert i iMovie.
Tilbake til hovedsiden struktur og forutsigbarhet i det digitale læringsmiljøet.
I verktøy-appen Book Creator kan du samle og strukturere oppskrifter i bøker etter fag eller andre inndelinger. Bøkene gir gode muligheter for individuell tilpassing ved at du kan legge inn tekst, bilder, film og lydstøtte.
Gå til bookcreator.com for å lese boka "Bok om land i Europa - hvordan lage boka".
Med appen Spesielle historier kan du lage egne historier med tekst, bilde og lyd som du kan dele med andre. Den har egne felter hvor tekst og bilde plasseres, som gjør den mer låst enn Book Creator, men desto enklere for noen barn å bruke.
En tankekartapp kan være nyttig å bruke til en oppskrift fordi det er enkelt å strukturere stegene ved hjelp av tekstbobler og piler i et tankekart. I digitale tankekart kan du også legge til lydstøtte og sette inn bilder og videoer.
Notater er en innebygd app på iPad og iPhone. Det finnes tilsvarende apper for andre nettbrett og smarttelefoner. I appen lager du notater som kan sorteres i mapper. Du kan legge inn bilder og video som visualiserer, konkretiserer og støtter opp om innholdet i en tekst. Appen har også tegnefunksjon, og du kan legge til lydfiler. Du kan skrive inn punktvise oppskrifter med bilder og video på hvordan ulike oppgaver skal løses. Aktuelle oppskrifter kan være: å komme i gang med skolearbeid, henge tøy på plass, hvordan gjøre en utregning eller turtaking.
Tilbake til hovedsiden struktur og forutsigbarhet i det digitale læringsmiljøet.
En tidslinje gir oversikt over innhold og rekkefølge i en gitt tidsperiode. Når du konkretiserer og strukturerer det abstrakte fenomenet tid, blir det lettere å fokusere og gjøre koblinger mellom ulike tidspunkt. Her får du tips til apper og måter å du kan bruke tidslinjer på.
Tidslinje brukes kanskje mest i tilknytning til et historisk perspektiv, men kan også brukes til ting som skal skje eller andre sammenhenger der rekkefølgen er viktig. Tidslinjer kan lages digitalt, tegnes eller henges opp som en plakat. Noen har for eksempel en tidslinje på veggen i klasserommet. Uansett hvordan du lager en tidslinje er det hensiktsmessig å bruke den aktivt og gjøre elevene bevisste på hva den brukes til. Sørg for at bilder og tekst er synlig slik at elevene kan se den fra der de sitter og bruke den som støtte når de trenger det. I en digital tidslinje kan du legge til bilder, video, tekst og lese inn lyd. Du kan også enkelt redigere og dele ved behov.
Tilbake til hovedsiden struktur og forutsigbarhet i det digitale læringsmiljøet.
I Book Creator kan du lage tidslinje ved å bruke «rett linje» som du finner i verktøymenyen. Trykk på plusstegnet øverst i høyre hjørne – «More» nederst på menyen – «Shapes».
Tidslinjer kan også lages i tankekart. Funksjonene i et tankekart, som bobler og piler, hjelper til med å strukturere innholdet. I et digitalt tankekart kan du legge til bilder fra appen, eller egne bilder og video. Du kan også gi auditiv støtte ved å lese inn lydspor. Eksemplene under er fra appen Kidspiration Maps, en variant av Inspiration Maps.
Bildene viser hvordan en tidslinje kan brukes som en oppgave. Nodene (alle figurene) kan flyttes på. Du varierer mengde på innhold og hva elevene skal gjøre etter hvilket nivå elevene er på.
Eksempler:
Tilbake til hovedsiden struktur og forutsigbarhet i det digitale læringsmiljøet.
Kart og veibeskrivelser er god støtte når du skal gjøre deg kjent på nye steder. Det hjelper deg med å få oversikt over et område og bidrar til å forberede deg på hva som venter der du skal.
Veibeskrivelser eller stedsbeskrivelser kan være skriftlige notater, bilder, video eller en kombinasjon av disse. Fordelen med å bruke digitale planer og infoskriv er at du kan lenke til digitale kart og filmer. På denne måten kan du forberede eleven på hva som skal skje. Kart og beskrivelser kan være nyttig i barnehage og skole for å:
I overgangen mellom avdelinger i barnehager, eller i overgang til skole, ungdomsskole og videregående er forberedelser viktig. I tillegg til bli-kjent dager og infoskriv kan beskrivelser via video, bilder og kart være en nødvendig tilrettelegging.
Her kan du lese mer om pedagogisk tilrettelegging for struktur og forutsigbarhet.
Tilbake til hovedsiden struktur og forutsigbarhet i det digitale læringsmiljøet.
Google Maps har flere funksjoner som er nyttige når du skal forberede deg for å dra et sted og som du bruke mens du er på vei. Funksjonen kalt "Til fots" kan hjelpe deg å navigere, finne din destinasjon og utforske tilbud som er i omgivelsene. I appen kan du gjøre flere tilpasninger under innstillinger, blant annet å legge inn påminnelser. Google Maps kan vise reiseruten trinn for trinn i en liste og på kartet. Den trinnvise veibeskrivelsen kan bli opplest av Voiceover.
Opplest veibeskrivelse aktiveres når du velger start og er i bevegelse. Google Maps kan fungere som et navigeringsalternativ eller sammen med appen Blind Square, et navigasjonshjelpemiddel for synshemmede.
Google Street View er en app som lar deg besøke utallige steder i hele verden via bilder i 360 grader. Appen har en VR-funksjon, slik at du kan oppleve bildene i VR-modus. For å bruke denne funksjonen trenger du en VR-brille som kan brukes med smarttelefonen (Cardboard-brille).
Tilbake til hovedsiden struktur og forutsigbarhet i det digitale læringsmiljøet.
Når hensikten er å forberede en elev på nye steder, for eksempel i forkant av en klassetur, kan VR være et virkningsfullt verktøy. Gjennom VR vil eleven få en realistisk og visuell opplevelse av hva som venter.
Dersom stedet du ønsker å vise frem ikke finnes i Google Street View, kan du lage egne VR-opplevelser. Dette kan du gjøre ved bruk av appen Cardboard Camera.
I appen kan du lage opplevelser i virtuell virkelighet med bilder og lydopptak. Med Cardboard Camera tar du panoramabilder i 360 grader som kan utforskes i VR-modus. For å se bildene, trenger du en VR-brille (Google Cardboard). Du kan gjøre lydopptak samtidig som du tar bilde. Lyden lagres automatisk til bildet og spilles av i visningsmodus når du ser på bildet.
Hvis du skal forberede et besøk til nye steder/aktiviteter: Ta bilde av stedet eller utstyr som trengs for aktiviteten, ta opp en forklaring eller beskrivelse og la barnet se på dette i forkant.
En annen måte å bruke VR for å skape forutsigbarhet er å lage en tur i Tour Creator hvor du bruker 360 graders bilder. Da kan eleven gjøre seg kjent med for eksempel ny skolevei.
Wander er en VR-app tilsvarende Google Street View. Den kan brukes med Samsung Gear VR og Oculus Go.
Tilbake til hovedsiden struktur og forutsigbarhet i det digitale læringsmiljøet.
Når du bruker innebygde kalendere på nettbrett og smarttelefon, kan du knytte hendelsen til et sted som vises i kart. Eksempelet viser kalender fra iOS.
I appen Book Creator kan du legge inn kart fra Google Maps. I videoen under kan du se hvordan.
Du kan legge kart inn i tankekart og kombinere med annen informasjon. I eksempelet under er kart lagt inn i en plan for en turdag.
Tilbake til hovedsiden struktur og forutsigbarhet i det digitale læringsmiljøet.
Video kan være et nyttig verktøy for å forberede og gjøre seg kjent på et nytt sted som ikke vises på kart. Film gir en god visuell støtte og du kan legge til muntlig forklaring. Med video kan eleven få omvisning på aktuelle steder, se personer den skal møte og se filmen for å repetere informasjon ved behov. Du kan bruke filmkamera på smarttelefon eller nettbrett for å lage film og bruke appen iMovie eller tilsvarende redigeringsprogram hvis du har behov for å redigere.
Aktuelt innhold i forberedelsesfilm:
Når hensikten er å nå frem til en elev med en liten oppmerksomhet eller beskjed, er det ikke nødvendigvis redigeringen eller videokvaliteten som er avgjørende. Det kan være tilstrekkelig med et lite videoopptak der læreren gir en kort beskjed. Clips er en app som lar deg ta opp videosnutter og legge til artige filtre, klistremerker og emojier. Med Clips kan du derfor lage uformelle og lystbetonte beskjeder som trenger det og kombinere relasjonsarbeid og informasjons- og forberedelsesbehov.
Tilbake til hovedsiden struktur og forutsigbarhet i det digitale læringsmiljøet.
Alle har behov for å vite hva som skjer i løpet av skoledagen. For noen elever er det helt avgjørende med slik informasjon for å kunne oppleve kontroll og føle seg trygge i en læringssituasjon. Her får du en oversikt over ulike typer planer og digitale kalendere som kan brukes for å trygge elevene og gjøre dem mer selvstendige.
I skolen brukes ulike typer planer og kalendere for å gi elever og lærere oversikt. For noen elever er det nødvendig å støtte seg til planer utover ukeplan og dagsplan, som plan for timen og en bestemt oppgave. Noen elever trenger også detaljert plan over aktiviteter som eleven enda ikke mestrer som å knyte skoene, kle på seg eller pusse tennene.
Av og til har barn behov for mange planer. Da er det nyttig at alle planer som brukes i løpet av ei uke, samles på en plass, som i en kalender eller i en bok. Fordelen med digitale kalendere er at du kan legge inn planer for enkeltoppgaver inn i timeplanen/ dagsplanen og kombinere med påminnelser og andre funksjoner som støtter opp om struktur og forutsigbarhet.
For at støtten skal være nyttig for eleven, er det et vesentlig poeng å bevisstgjøre elevene på hvordan en plan brukes og hvilket formål den tjener. Lag planen sammen med eleven som trenger ekstra støtte. På denne måten kan du legge til rette for at eleven har et eierforhold til planen, og det blir lettere å sikre at tilretteleggingen er tilstrekkelig tilpasset for eleven. Mange vil dra stor nytte av tilpasninger du kan gjøre i digitale verktøy som bildestøtte, opplest tekst og enkle beskjeder for å forstå planene som brukes.
Appens layout kan ha mye å si for elevens motivasjon for å ta den i bruk. Noen vil være skeptiske til apper som bærer preg av at de er spesialtilpasset, barnslige eller for kompliserte å forholde seg til. Nøytrale apper med god støtte er derfor ofte å foretrekke. Gi eleven noen forslag som han eller hun kan velge mellom for å sikre at eleven er komfortabel med verktøyet som velges.
Bruk de 7 H-ene når du skal legge inn informasjon i kalendere og planer. De 7 H-ene kan du lese mer om under pedagogiske verktøy.
Tilbake til hovedsiden struktur og forutsigbarhet i det digitale læringsmiljøet.
Alle klasser forholder seg til en ukeplan. Tradisjonelt sett er en ukeplan oversikt over lekser og informasjon. Her er noen tips for å skape god oversikt og forutsigbarhet med tilrettelegginger, for å gjøre innholdet mest mulig tilgjengelig når du lager ukeplan:
En ukeplan kan gi en oversikt over uka og viser når du skal ulike ting, slik du også ser uka i en kalender. Under eksempler på kalenderapper kan du se hvordan en slik ukeplan kan settes opp med ulike tilrettelegginger.
Det er spesielt nyttig å ha ukeplaner når en uke eller periode er annerledes enn vanlig. Under vises to ukeplaner, 5 dager og 7 dager. De ble laget til hjemmeskole under korona-tiden. Dette eksempelet er laget i Inprint 3, Widgit symboler.
Last ned ukeplan fem dager (PDF).
Last ned ukeplan syv dager (PDF).
En dagsplan viser hvilke fag elevene skal ha, eller hva som skjer i løpet av en dag i skolen og i barnehagen. Mange har en dagsplan hengende i klasserommet eller synlig på smarttavla og starter dagen med en gjennomgang av denne. Noen vil ha behov for å ha en dagsplan tilgjengelig hele dagen, som de har med seg når de ikke er i klasserommet der planen henger. For flere vil det være nødvendig med dagsplaner som inkluderer aktiviteter på fritiden også. Fordelen med å legge inn dagsplanen på nettbrett eller smarttelefon er at du lett kan ta det med deg, og individuelle tilpasninger og endringer kan gjøres fortløpende.
På dager som er annerledes kan det være særlig viktig med tilgjengelig informasjon om hva som skal skje. Når annerledesdager skaper uro og usikkerhet for en elev, kan det være nyttig å ta utgangspunkt i de 7 H-ene for å sørge for tilstrekkelig informasjon og oversikt.
Last ned dagsplan hjemmeskole (PDF).
Gå til bookcretor.com for å lese boka "Plan for annerledesdag".
«Den gode timen» er en fin mal å bruke når du setter opp plan for timen. Den gode timen starter med å presentere mål og kriterier, som ofte skrives opp eller vises digitalt på tavlen. I tillegg skaper det forutsigbarhet å skrive hva som skal skje i løpet av timen, slik at elevene kan støtte seg til planen når de lurer på hva som skal skje, eller hvor lenge det er til friminutt. Trenger du derimot å bruke tavlen i løpet av timen, kan du dele planen på elevenes læringsplattform. Den kan også deles med elevene i forkant av timen eller med andre lærere. Da kan elevene forberede seg på hva som skal skje. På læringsplattformen er planen tilgjengelig for alle, og de som trenger det kan bruke den, uten at det blir oppleves stigmatiserende. Planer for gruppeundervisning eller individuelle planer deles bare med de elevene det gjelder. Plan for timen kan også legges inn som et notat i en kalenderapp, under timen det gjelder.
Det er ikke alltid en time blir som planlagt. Forandringer i planen må opplyses om, slik at elever som kan reagere på endringer får tid til å omstille seg.
Tilpasninger som noen få elever trenger, kan du fint legge inn i den digitale planen. Det kan for eksempel være i hvilken rekkefølge en oppgave skal gjøres, skriftstørrelse og bildestøtte. På nettbrettet kan elevene få teksten opplest om de trenger det. Dette er tilretteleggelser som noen få er avhengig av, men som er nyttige for alle. Dette er forebyggende tiltak for elever som lett kan miste konsentrasjonen, utagere eller bli engstelige ved uforutsigbare hendelser. Dette gjelder også tilretteleggelse for å gjøre informasjon tilgengelig for elever med sansetap og lese- og skrivevansker.
Eksempelet under, laget i tankekart-appen Mindomo, viser hvordan planen kan settes opp.
Eksempel på plan for timen i kalenderen Keep track Comai.
Oppskrifter er en fin måte å gi elevene en plan for hvordan de skal utføre en oppgave. Se oppskrifter her.
Tilbake til hovedsiden struktur og forutsigbarhet i det digitale læringsmiljøet.
Verktøy-appen Book Creator egner seg til å lage dagsplan, plan for timen eller en annerledesdag. Her kan du legge til tekst, bilder og lyd på en oversiktlig måte.
Læringsplattformen Showbie kan brukes til å dele individuelt tilpassede planer og planer for alle elevene. Foreldretilgangen i appen gjør at foreldre også kan følge med og forbedrede eleven på hva som skal skje.
Tilbake til hovedsiden struktur og forutsigbarhet i det digitale læringsmiljøet.
Smarttelefoner og nettbrett har innebygde kalendere. Dette gjelder for alle plattformer (iOS, Android). Det varierer litt hvordan de ser ut, men alle har et enkelt layout og mange nyttige funksjoner som påminnelser, legge inn kart, notatfelt og hendelser. For noen kan denne type kalender være god nok tilrettelegging hvis de ikke er avhengig av bildestøtte.
Tiimo er en visuell kalender som viser daglige aktiviteter. Appen er utviklet for barn med behov for struktur og forutsigbarhet i hverdagen. Aktiviteter i kalenderen kan inneholde tekst, symboler og kan fargekodes. Ved bruk av verktøyet kan barnet holde oversikt over hva som skal skje nå, og hva som skal skje gjennom hele dagen. På denne måten kan Tiimo være et verktøy for dagsplan. Appen gir varslinger i form av vibrasjoner når en aktivitet begynner og når den slutter. Tiimo er spesielt godt egnet for smartklokke, men fungerer også på nettbrett og smarttelefon. Med tilgang til kontoen kan planen redigeres av foreldre, lærere eller eleven selv. Den kan redigeres på nettsiden og i appen.
Keep Track Comai er en kalenderapp som gir deg påminnelser og viser sjekkliste med bildestøtte til hendelsene du har lagt inn. Appens funksjoner er gode å bruke for personer som har et ekstra behov for støtte knyttet til faste rutiner, forutsigbarhet i hverdagen, påminnelser og tidsforståelse.
Faste gjøremål legges inn som sjekkliste. Timeren kan brukes når ulike oppgaver utføres og for å forberede eleven til overganger. Sjekkliste og timer kan brukes separat eller kobles til kalenderhendelser. Når du oppretter en hendelse, kan du legge inn planer og annen informasjon under merknader, slik som eksempelet under.
Appen Fotokalendern er en kalender med bilde, lyd og video til støtte for hukommelse, kommunikasjon og forberedelser. Den har et enkelt, nøytralt layout og er egnet for alle aldersgrupper. Kalenderen kan fungere som en støtte for samtale, for å huske hva du har gjort, sette ord på hva du har opplevd og for å forberede til kommende aktiviteter. Appen er kompatibel med iPad. Kalenderen kan ikke deles annet enn ved å ta en skjermdump fordi du ikke kan opprette en konto. All redigering må derfor skje på iPaden barnet bruker.
Tips og ideer
Tilbake til hovedsiden struktur og forutsigbarhet i det digitale læringsmiljøet.
Mobilize Me er en kalender med bilder, tidsmarkører og flere funksjoner som hjelper personer med behov for tydelig og visuell struktur. Appen består av en planleggingsmodul og en dagskalender. I planleggingsmodulen lages struktur og rutiner av lærer, foreldre eller andre ansvarlige. Dagskalenderen er den modulen brukeren forholder seg til. Mobilize Me fungerer på nettbrett og smarttelefon.
Videoen er laget av Mobilize Me.
Firmaet Cognita som forhandler appen, kan gi prøvetilgang i én måned. Du kan søke om støtte til kjøp av appen som hjelpemiddel fra NAV. Hvis man får appen som hjelpemiddel, dekkes også fri support fra Cognita. Cognitas nettsted.
MemoAssist tar utgangspunkt i en tom kalender hvor du selv legger inn de punktene du har behov for. I hvert punkt kan du sette inn bilder fra bildekartoteket, kamerarullen eller ta bilder direkte i appen. Du kan også spille inn lyd, sette tittel, beskrivelser i form av tekst, velge varighet, gjentagelser og varslingslyd. Du kan lage steg-for-steg guider bestående av bilder, lyd og tekst til hver enkelt av aktivitetene. Appen har også disse funksjonene innebygd: Timer, varslinger, appen kan styres av andre, poengsystem for å motivere til å bruke appen og fargekoder. Appen kan brukes på iPhone, iPad og Apple Watch. For å bruke symbolene i appen, dine egne bilder, opprette trinnvis guide og fjernstyring, må du ha Premium-utgaven. Du kan søke støtte hos NAV til MemoAssist.
HandiKalender er en tids- og planleggingskalender for nettbrett og smarttelefon. HandiKalenderen har nedteller med prikker, påminnelser, talesyntese, sjekklistefunksjon, gjentar standardaktiviteter og fargekoder. Lærer og foreldre kan legge inn og redigere informasjon og påminnelser.
Du må ha lisens for å bruke HandiKalenderen. Lisensen er knyttet til en brukerkonto i skytjenesten «myAbilia», og gjelder i 5 år. Etter 5 år kan den fornyes. Samme lisens kan brukes på flere enheter samtidig. Ta kontakt med hjelpemiddelsentralen i ditt fylke hvis du har spørsmål om utprøving eller lisens. Du kan prøve HandiKalenderen gratis i fire uker uten begrensninger. Da må du først skaffe deg en myAbilia-konto via Abilia, hjelpemiddelsentralen evt. gjennom din ergoterapeut.
Dette er kun et lite utvalg av kalender-apper registrert som hjelpemiddel hos NAV hjelpemiddeldatabasen.
Tilbake til hovedsiden struktur og forutsigbarhet i det digitale læringsmiljøet.