Valg av programvare og apper for elever med funksjonsnedsettelse

Valg av programvare og apper for elever med funksjonsnedsettelse

Videoforelesning med Kyle Higgins & Randall Boone, proffesorer, University of Nevada Las Vegas, USA

Fakta om video

Kategori: Pedagogisk bruk av teknologi

Språk: Engelsk. Norsk tekst.

Last ned presentasjonen (PDF)

Last ned skjema, App&Software Checklist (PDF)

Tanken bak læringsdesign av pedagogisk programvare, for eksempel apper, er mer kompleks enn mange pedagoger ser for seg. Dette gjelder spesielt for elever med funksjonsnedsettelse. Pedagoger og foreldre er som regel avhengige av at kommersielle programvare- og app-utviklere produserer læringsressurser av høy kvalitet, og at disse har blitt designet for å imøtekomme unike behov hos de elevene de er laget for. Dessverre så viser forskning at dette ikke er tilfelle, spesielt når det gjelder elever med funksjonsnedsettelse. En evalueringssjekkliste har blitt oppdatert til å inkludere utdanningsapper for mobile enheter. Sjekklisten inkluderer et skjema for grunnleggende tilgjengelighet og brukervennlighet sammen med et skjema for elever med lærevansker, kognitive vansker, fysisk funksjonsnedsettelse, atferdsvansker, tidlig innsats og noen typer autisme. 

Kyle Higgins er professor i spesialpedagogikk ved fakultetet for utdannings- og kliniske studier ved Universitetet i Nevada i Las Vegas, USA. Dr. Boone er medredaktør for publikasjonen Intervention in School and Clinic, som fokuserer på elever med lærevansker, emosjonelle atferdsforstyrrelser og autisme.

Forelesningen ble holdt på SPOT 2016.