Tegn-til-tale e-læring
2.3 Tegn-til-tale og rettigheter
Å få opplæring i, og bruke en kommunikasjonsform som gir mulighet til å uttrykke seg sammen med andre, er helt avgjørende for å kunne påvirke sine omgivelser og eget liv.
FN-konvensjonen om rettigheter til mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD), artikkel 24, slår fast retten til opplæring i og på egnet kommunikasjonsform og retten til å få denne opplæringen tilrettelagt. Den understreker også at alle parter skal iverksette hensiktsmessige tiltak for å lære opp fagfolk og personale som arbeider på alle nivåer i utdanningssystemet.
Tegn-til-tale regnes som en kommunikasjonsform under alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). Å få bruke og å få opplæring i tegn-til-tale, følger av
- barnehagelovens § 39 Barn med behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) (lovdata.no)
- opplæringslovens § 11-12 Alternativ og supplerande kommunikasjon (ASK) (udir.no)
Den enkelte med behov for ASK skal få benytte egnede kommunikasjonsformer og nødvendige kommunikasjonsmidler i opplæringen.
Lovverket sier videre at hvis det er behov for opplæring i bruk av ASK, følger dette av
- barnehagelovens § 31 Rett til spesialpedagogisk hjelp (lovdata.no)
- opplæringslovens § 11-6 Individuelt tilrettelagd opplæring (udir.no)
Forutsetningen er samarbeid med og sakkyndig vurdering og anbefaling fra pedagogisk-psykologisk tjeneste i kommunen eller fylkeskommunen som den enkelte tilhører.
Vær også oppmerksom på
- opplæringslovens § 11-4 Personleg assistanse (udir.no)
- opplæringslovens § 11-5 Fysisk tilrettelegging og tekniske hjelpemiddel (udir.no)
Barn, unge eller voksne som benytter tegn-til-tale som sin kommunikasjonsform, har ut fra dette lovverket rett til å få bruke tegn-til-tale og til å få opplæring i å bruke tegn-til-tale.
Refleksjonsspørsmål
Hvordan kan rettighetene til å få opplæring i, og bruke tegn-til-tale ivaretas på den arenaen du er?
Referanser
Konvensjon, rettighetene, mennesker nedsatt funksjonsevne (regjeringen.no)
Lov om private skolar med rett til statstilskot (privatskolelova) - Kapittel 3. Elevane - Lovdata
Veileder Gode helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming: Samarbeid og kompetanse - Helsedirektoratet
Side 10 av 31