Tegn-til-tale e-læring
3.4 Hvilke tegn starter vi med?
Først vil vi trekke fram at du som er ansatt i barnehage eller skole vil ha behov for å lære deg tegn som sikrer sosial og faglig deltakelse for barnet eller eleven, sett i sammenheng med tema eller undervisning for gruppen eller trinnet.
Det finnes ikke noe entydig svar på akkurat hvilke tegn man bør lære seg først. Hvilke tegn som er viktigst vil i noen grad variere fra person til person. I utgangspunktet tenker vi at språk læres i naturlige sammenhenger, og spørsmål som kan hjelpe oss å planlegge for kommunikasjon med tegn er:
Hvem er personen som dere skal kommunisere med ved bruk av tegn?
- Hva er det denne personen gjør i hverdagen?
- Hva er interessene til denne personen?
Hva er din rolle overfor personen?
- En forelder, ansatt i barnehage eller skole, fysioterapeut, støttekontakt, og eventuelt andre vil på bakgrunn av sine roller ha behov for å lære seg ulike tegn.
Utover det som er nevnt over, tenker vi at det kan være hensiktsmessig å starte med tegn for familie, følelser, hverdagsaktiviteter, hverdagsfraser og høflighetsfraser, tid og tidslinjer, håndalfabetet og navn, spørreord, og tall. Det er disse tegnkategoriene som vil bli presentert videre i denne modulen.
For deg som skal bruke tegn i jobbsammenheng, er det lurt å tenke tegnlæringen som en del av planleggingen ellers.
For eksempel: Hvis barnehagen eller skolen planlegger å ha natur og miljø som tema i april, må man ta med planlegging av tegnene også, i tillegg til å planlegge Rusken-aksjonen og besøk på renoveringsanlegg.
Eller hvis man skal være med en voksen på teater for å se et Ibsen-stykke, må man finne tegnene for teater, Ibsen, scene, skuespiller.
Utprøvingsoppgave
Velg et tema du ofte har bruk for tegn til, skriv ned 20 aktuelle ord du trenger, og som personen som skal lære tegn kan være motivert for å ta i bruk, til dette temaet. Søk opp ordene i tegnordboka og øv.
Side 19 av 31