Tegn-til-tale e-læring
Modul 4 - Avslutning
Oppsummering av læringsmål
Etter å ha gjennomført denne e-læringen har du
- tilegnet deg kunnskap om, og fått forståelse av, tegn-til-tale som kommunikasjonsform
- fått en begynnende kompetanse i å bruke tegn og hvordan utvikle denne ferdigheten videre for deg selv og den som bruker tegn-til-tale
- reflektert rundt hva et inkluderende språkmiljø har å si for barn, unge og voksne som bruker tegn-til-tale
Dere er nå kommet til veis ende av denne ressursen. Vi håper at både du som har tilrettelagt for at andre har fått gjennomføre ressursen og du som har tatt e-læringen, opplever at tiden dere har brukt har bidratt til økt kunnskap, ferdigheter og positive holdninger til å bruke tegn.
Det er nå jobben virkelig begynner.
Dere som er rundt barnet, den unge eller den voksne må fortsette å samarbeide og bruke tegn-til-tale. Finn ut hva som passer best med den personen du vil kommunisere med. Hen som skal bruke tegn-til-tale som sin kommunikasjonsform trenger dere og det språkmiljøet dere skaper og er en avgjørende del av. Lag noen regler for hvordan dere kan støtte og motivere hverandre til å fortsette å bruke det dere har lært av tegn til nå og hvordan dere kan utvide ordforrådet deres på tegn.
Eksempel fra en pedagogisk leder i en barnehage:
“En stund etter et kurs i tegn-til-tale erfarte vi at vi ikke brukte tegn så aktivt. For å få opp tegnbruken igjen ble vi enige om å be styrer om å gi oss lekser i bruk av tegn. Dette fulgte hen opp i hverdagen og på personalmøter”.
Eksempel fra en skole hvor de ansatte ble enige om følgende regel:
“Det er menneskelig å glemme, men det er lov å, vennlig, minne hverandre på å bruke tegn dersom vi ser at noen glemmer seg”.
Hovedmål for e-læringen er at den som skal bruke tegn-til-tale skal få tilgang til en kommunikasjonsform som gjør det mulig å delta i sosial samhandling og læring, på lik linje med andre. Da er det din kunnskap om tegn-til-tale som kommunikasjonsform, dine ferdigheter i å bruke tegn og dine holdninger til inkluderende språkmiljø som blir avgjørende for om hovedmålet nås.
Gå gjerne tilbake til temaene i ressursen. Lykke til med bruk av tegn-til-tale!
Refleksjonsspørsmål
Hva trenger du for å opprettholde og videreutvikle dine ferdigheter i å bruke tegn-til-tale?
Hva trenger dere som et team for å opprettholde og videreutvikle et språkmiljø for hen som bruker tegn-til-tale?
Skriv ned og del det du, eller dere trenger, med din leder.
Vi takker PPT, barnehager og skoler i Sogndal og Luster kommune, PPT og en barnehage i Melhus kommune, og andre, som har vært med å teste e-læringen underveis.
Side 30 av 31