Eventyret om Pannekaka, av Asbjørnsen og Moe | www.statped.no

Eventyret om Pannekaka, av Asbjørnsen og Moe

-gjenfortalt på norsk tegnspråk 

Eventyret om pannekaka kan være ren underholdning for store og små, men egner seg også i pedagogiske sammenhenger. Dette læremiddelet er til fagene norsk tegnspråk; 1.- 4. trinn, og matematikk 1.- 2. trinn. 

Fakta og tilgjengelighet

skjermdump, pannekake i stekepanne

Kategori: Hørsel, Norsk tegnspråk, Småtrinnet (1.-4.), Nettressurser, Statpeds ressurser

Språk: norsk tegnspråk

Utgiver: Statped

Eventyret på tegnspråk er som video, som spilles av i et gitt tempo. Dét stiller store krav til avleser da en selv ikke bestemmer tempoet i avlesingen. Eventyret presenteres derfor i to versjoner; en lang enkeltstående videofil, og en inndelt i avsnitt linket til illustrasjoner. Med sistnevnte finner en enkelt frem til avsnittene ved å klikke på illustrasjonene. Illustrasjonene er også gode huske-knagger for rekkefølgen i hendelsesforløpet, og sikkert også en spire til samtale.

Foruten selve eventyret rommer læremidlet aktuelle sjangertrekk fra eventyrsjangeren, aktiviteter til førlesing, oppgaver i telling, og en pannekakeoppskrift på tegnspråk. Oppskriften presenteres også i to versjoner.

Det er en innholdsrik veiledning, som blant annet inneholder:

  • kompetansemål fra læreplanene i norsk tegnspråk og matematikk
  • aktuelle sjangertrekk fra eventyrsjangeren
  • spørsmål og illustrasjoner til førlesing
  • spørsmål til innhold og refleksjon
  • oppgaver i tallrekka 1 -7, med både talltegn og tall
  • illustrasjoner til nedlastning til bruk i eget undervisningsopplegg
  • Se veiledningen i læremidlet for informasjon om pedagogisk bruk. Kompetansemål det henvises til i læremidlet er:

    Fra læreplanen i norsk tegnspråk
    Kompetansemål etter 2. trinn

    • avlese og oppleve skjønnlitteratur (...) på tegnspråk og samtale om innholdet
    • beskrive, fortelle og gi uttrykk for egne meninger på norsk tegnspråk
    • avlese og følge regler for turtaking i tegnspråksamtaler

    Kompetansemål etter 4. trinn

    • avlese fortellinger, eventyr, faktabøker og andre tekster og samtale om hva
      tekstene betyr for eleven
    • beskrive, fortelle og argumentere, og bruke norsk tegnspråk på kreative   
    •     måter i egne tekster
    • avlese, følge regler for turtaking og gi tilbakemelding i tegnspråksamtaler

     

    Fra læreplanen i matematikk
    Kompetansemål etter 2. trinn

    • utforske tall, mengder og telling i (...) barnelitteratur, representere tallene på ulike måter og oversette mellom de ulike representasjonene
    • eksperimentere med telling både forlengs og baklengs, velge ulike startpunkter og ulik differanse og beskrive mønstre i tellingene.

     

Fant du det du lette etter?

0/250
0/250

Tusen takk for hjelpen!