Undervisning i tegnspråkgrammatikk
Læreplan Norsk tegnspråk
Denne ressursen er laget for å støtte lærere i arbeidet med tegnspråkundervisningen. Her følger eksempler på kompetansemål i læreplanen for faget Norsk tegnspråk, som kan være relevant i undervisningen. Relevansen til det enkelte mål avhenger av hvordan ressursen brukes. Avlesningstekstene kan for eksempel også være relevante i arbeid med tekstskaping og sjangerlære.
Kompetansemål etter 2. trinn:
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:
- avlese og oppleve skjønnlitteratur og sakprosa på tegnspråk og samtale om innholdet
- utforske hvordan valg av tegn og mimikk gir forskjellig mening i tegnspråktekster
- leke med håndform, rim og rytme
- skape tegnspråktekster gjennom lek og andre kreative aktiviteter
Kompetansemål etter 4. trinn:
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:
- avlese fortellinger, eventyr, faktabøker og andre tekster og samtale om hva tekstene betyr for eleven
- beskrive, fortelle og argumentere, og bruke norsk tegnspråk på kreative måter i egne tekster
- bruke fagspråk om tegnspråkets grammatikk og oppbygning
- utforske og bruke noen faste tegnuttrykk
Kompetansemål etter 7. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:
- utforske tegnspråkets muligheter og uttrykke seg med et variert tegnspråk i spontan muntlig samhandling og i tekstskaping
- avlese tegnspråktekster i forskjellige sjangre fra ulike tider og kulturer
- bruke fagspråk i samtaler om tegnspråktekster
- produsere tekster med tydelig tegnspråkstruktur
Kompetansemål etter 10. trinn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:
- uttrykke seg i ulike sjangre og eksperimentere med sjangre på kreative måter
- informere, analysere, reflektere og argumentere i ulike sjangre og for ulike formål
- bruke fagspråk og kunnskap om tegnspråkets grammatikk i beskrivelser av hvordan tegnspråk er bygget opp
- bruke fagspråk i diskusjoner, spontane samtaler og i skriftlige og muntlige presentasjoner om tegnspråklige emner
Side 79 av 79