I nettressursen presenteres alle kapitlene fra boken på tegnspråk og norsk (tale og undertekst). Fire kapitler med fakta, og fire fortellinger basert på intervju med døve som forteller om sin tid på døveskolen. Forfatter Kjersti Wold har satt disse beretningene i en historisk kontekst og skapt spennende fortellinger som rommer både gleder og sorger. Karakterene vi møter, deres påfunn og tanker viser oss betydningen av språk, identitet og fellesskap. Tiden fortellingene er satt inn i gir et godt bilde av både samtiden, undervisningsmetoder og livet på internatskole.
Faktakapitlene er mer spesifikt om døveskolens opprinnelse og utvikling på 40, 50 og 60-tallet. Her er også et stort bildemateriale og sitater fra intervju med tidligere elever som har gått på ulike døveskoler.
- Døveskolens opprinnelse og utvikling
- Andreas Christian Møller
- Undervisningen
- Fritiden
- Å skilles fra familien
- Fellesskap og vennskap
- Hvordan krigen påvirket barna på døveskolen
- Utvikling av hørselsteknisk utstyr
- Den lange metodestriden: tegnspråk eller tale.