Den inkluderende samlingsstunden
Artikkel
Oppdatert: 07.03.2024
Last ned1.7 Huskeliste i planlegging og evaluering av samlingsstund
En kartlegging av samlingsstund må ta høyde for å vurdere følgende punkter. Samme punktene kan bli brukt i evalueringen.
Barnas behov er utgangspunktet for å legge til rette for aktiv deltakelse i en samlingsstund. For barn som Emma og Kahlid er Obs! momentene gode å bruke for å ta høyde for ulike behov. Noen momenter kan være:
- Sørge for at barnet sitter godt
- Oppmerksomhet mot de andre barna
- Oppmerksomhet mot objekter som brukes
- Gode lyd- og lysforhold
- Repetisjon
- God tid
Les mer om behov å ta høyde for på siden Hva skal vi se etter?
Et godt samarbeid i teamet er avgjørende for skape aktiv deltakelse og mestring for alle barna i barnehagen. Et godt samarbeid kjennetegnes ved
- God informasjonsflyt om Emmas behov, hva hun liker og hva vi kan gjøre for at hun skal delta.
- Tett kommunikasjon under aktiviteter mellom leder og hjelper for å skape god flyt i samlingsstund. Det kan være et nikk, håndbevegelse eller muntlige beskjeder om å vente litt, ta det en gang til eller koble barn til hverandre.
- Samarbeidstid på tvers av roller og stilling for å sikre en god ansvarsfordeling, informasjonsflyt og planlegging mellom assistenter, spesialpedagoger og barnehagelærer.
Konsekvensen av å ikke legge til rette for et systematisk og fortløpende samarbeid er at barn som Emma og Khalid står i fare for å bli ekskludert fra barnegruppen.
Hjelperen og leder har to ulike roller. Det er viktig å samarbeide og utvikle en kommunikasjon gjennom små signaler seg imellom.Det krever godt samarbeid mellom lederen for samlingsstund og hjelperen. Det gjelder
- samarbeid i forhold til barnas funksjonsnivå
- kommunikasjon
- fysiske behov
- valg av aktivitet, leker og gjenstander som brukes
Hjelperen
Det er hjelperen som tilpasser samlingsstund til Emma og Khalid. Det innebærer å tilpasse ved å legge til noe eller ta bort noe. Hjelperen kan for eksempel forenkle ved å trekke fra deler av rasle-sangen: hun velger å ikke rasle tett inn mot øret, men heller å berøre øre og øke kroppsbevisstheten til Emma mens hun holder Emmas hånd på plass rundt håndtaket til rasle mens det rasles. Ved gode tilpasninger er det mulig å holde et godt tempo.
Lederen
Lederen holder samlingsstund for alle. Hun har oktopus-syn, og oktopus-armer. Samtidig trenger lederen de små trygghetstegnene. Ett kort nikk fra Hjelperen kan trygge og «berolige» lederen på at “dette går bra”, «du kan fortsette», eller «vent litt».
Når på dagen? Må det være før måltidet? Kan man starte dagen med det?
Barna har mange holdepunkter for å forstå at samlingsstund starter om litt og når den slutter, men det har ikke Emma og Khalid. De får ikke med seg den voksne som sier til barnegruppen: «Nå rydder vi, vi skal ha samling». En sang som strømmer gjennom høyttaler, en kollektiv bevegelse mot benkegruppen. En tydelig start - og sluttsignal er viktig for alle barn. For Emma og Khalid må dette være signaler de kan oppfatte og forstå.
Navnesang med taktile navnetegn
Navnesangen er et sterkt signal for hele barnegruppen. For Emma og Khalid må vi sørge for at sangen får et nytt element: taktile navnetegn. Dette blir nyttig og interessant for hele gruppen. Det er kult når alle får sine taktile navntegn. Man kan for eksempel stemme for hva sitt taktile tegn skal være.
Gjenstand som markør for start og slutt
Velger man en gjenstand som markør for start- og avslutningen er det viktig at disse er gjenstandene som Emma og Khalid kan ta på, som et plysjdyr for eksempel. Emma har glede av lyd også, og Khalid kan oppfatte lydvibrasjoner på kroppen. Da kan det være for eksempel fint å bruke en tromme, en triangel, et sangvers, eller en bjelle krans.
Taktil tydelighet
Tydelighet her betyr også at Lederen og Hjelperen må ta kontakt med Emma og Khalid på en kroppsnær og taktil måte.
Informasjon til personalet
Utvalg av elementer som skal signalisere hvilken kontekst Khalid eller Emma er i bør involvere og blir kommunisert til alle avdelingens personale slik at alle har eierskap til hvorfor enkelte signaler er valgt ut. Med dette øker man sannsynligheten for at alle føler seg involvert, og for at signalene blir husket og brukt.
For eksempel, oppdaget foreldrene til Khalid at et gjerde som de møtte på vei til barnehagen var et signal som orienterte Khalid: “nå er vi på vei til barnehage”. Hver morgen hjelper foreldrene ham med å holde i en tre pinne. De streifer den langs metallgjerdet, og Khalid smiler. Med disse gjentakende handlingene ga de Khalid en mulighet til å orientere- og forberede seg, til å assosiere og å huske. En informasjon i tillegg var at metall-lyder appellerte til Khalid mer enn myke gjenstander.
På bakgrunn av det foreldrene fortalte velger personalet triangellyd som start-signal for samlingsstund.
Samlingsstund er en del av den norske barnehagekulturen, men er den mest voksenstyrte barnehage aktivitet! Det er viktig at den planlegges med utgangspunkt i barnets premisser. Vi må ta med kunnskap vi har om hvordan Emma og Khalid opplever tid, lese deres signalene på dagsformen, og tegn til dalende oppmerksomhet og muligens må avsluttes samlingsstunden for dem før den slutter for de andre barna. Det er lov å si, “Nå går Khalid”, eller «Ha-det Emma!» i kor.
En godt forberedt samlingsstund kan bidra til at barna kan holde lengre på oppmerksomheten enn forventet.
Du må vurdere antall barn som deltar. Det kan være en tanke å lage flere samlingsstunder med ulike temaer. I en større gruppe er det lurt å lage mulighet for en sirkel-i-sirkelen. Når Khalid skal utforske noe, eller klappe for eksempel, kan barna i umiddelbar fysisk nærhet være med på å hjelpe han med dette.
I sirkel- i –sirkelen, har Hjelperen mulighet ikke bare til å utføre det Lederen har innledet, men også sjansen til å engasjere seg og støtte Emma på en friere måte. Vi kan observere at barnet er mer til stede fordi det som foregår skjer i barnets forståelsesrom, det nære sfære delt med 1-3 andre barn. Jo lengre hjelperen oppmuntrer barnas interesse og nysgjerrighet på, for eksempel, katten, desto lenger kan Emma konsentrere seg, bli kjent med- og gjenkjenne katten. Vi kan ikke være sikker på at Emma er med på “katten” bare fordi vi har vist frem en plysjkatt, lot den gå rundt, og sunget “Lille kattepus”. Emma og Khalid må få “katten”, både leken og hele situasjonen den er del av i samlingsstunden, inn mot kroppene sine.
Ofte viser videoanalyse hvor oppmerksomme de andre barn er på Emma og Khalid, hvor mange initiativer de tar for å inkludere dem, og hvor raskt disse kan slokkes om de ikke blir responderte til. Her kan vi bevisst jobbe for å kople Khalid til gruppen i samlingen som han kan oppfatte og har mest meningsfull deltakelse sammen med, nemlig de som sitter aller nærmest, i sirkel-i-sirkelen. Det er ikke slik at denne sirkelen blir synlig: sirkelen er samlingsstund sirkel – bare at Hjelperen har fokus på de nærmeste barna til Khalid og hvordan de kan ta del i å hjelpe han til å være mest mulig deltakende.
Ofte sitter Emma eller Khalid på fanget til Hjelperen. Det er begrenset hva Hjelperen kan få med seg av Emmas og Khalids uttrykk. Noen hjelpere forteller at de kjenner smilet til Khalid gjennom kroppen hans. I videoveiledning blir personalet oppmerksom på uttrykkene til- og trivsel hos Emma når hun setter seg mer oppreist, eller lener seg godt tilbake og vender ansiktet mot den nærmeste i sirkel -i- sirkelen. De andre barns initiativer til å gjøre Emma og Khalid deltakende er enklere å se på video: de vender seg mot Khalid eller går nærmere for å stå inntil rullestolen til Emma, gir fra seg en gjenstand, stryke på kinnet, tar på armen. Barna inkluderer på denne konkrete måte, og det er denne som oppfattes av Khalid og Emma kun gjennom sirkel-i-sirkelen.
- Sirkel, assisten bak Emma, assistent ved siden av Emma. Puter.
- Barn som rollemodeller. Tilrettelegge for sittestillinger hvor barna kan se på hverandre oppmerksomhet. Sirkel-i-sirkelen.
En samlingsstund kan fremstå som overveldende uten god tilrettelegging. For å skape mening, sammenheng og unngå kognitiv overbelastning er det viktig med god stuktur på samlingsstunden og trekke inn viktige tilrettelegginger for ulike behov. Dette vil legge til rette for økt deltakelse for barn som Emma og Kahlid. Her er noen viktige momenter når du velger aktiviteter til en samlingsstund:
- Start- og sluttsignal for å markerer tydelig start og slutt på samlingsstunden
- Tydelige overganger til ny aktivitet med taktil støtte støtte
- Sørge for at aktivitetene inneholder rytme, sanseinntrykk og lytting
- Fysiske ting som forteller hvilket tema aktiviteten har, for å gjøre det tilgjengelig for barn som Emma og Khalid
- God variasjon mellom ulike typer sanseinntrykk for å holde på intresessen i aktiviteten
- Sette av god tid
Eksempel
Khalid og Emma må hjelpes til å skape mening i det som kan fremstå som overveldende når en samlingsstund har mange ulike aktiviteter som følger tett på hverandre. En vanlig opplevelse i en samlingsstund er at lederen velger tema dyr, for eksempel en katt. Den blir introdusert for barna med å si katt, kattens lyd (mjau), barna får lov til å hilse på en plysjkatt, og så sende den videre. Noen vil beholde katten, men målet er å lære at den må videre. Sangen starter: “Lille kattepus”. Hjelperen bruker taktile tegn og kroppsnære tegn med Khalid og Emma slik at de får med seg hoved elementene, og de får hjelp til å utføre på bevegelsene som hører til sangen på tilpasset vis.
Her kan man tenke at man allikevel må gjøre noen unntak. For at katten skal være i Emmas eller i Khalid sine “rom” så lenge som mulig, kan den få lov til å sitte på deres fang og bli passet på etter å ha gått rundt sirkelen. Barn aksepterer slike roller når disse deles ut av Lederen. Emma og Khalid blir kompetente kattepassere.
Når Emma og Khalid forstår mer av hva som foregår og hjulpet til å delta, vil engasjementet vise seg med endring i pust, puls, og økt spenning i kroppen, samtidig som ugunstig spenninger minker og beredskap til å lære øker. Det blir meningsfullt å delta på samlingen.
Tips
Startsignal kan være slag på triangel eller tromme.
Ferdigsignal kan være eske hvor man legger et dyrefigur som er spesiell for samlingsstund som legger seg til å sove til dagen etter.
Når du velger fysiske gjenstander som skal støtte opp om forståelsen, vil kjente ting ha størst effekt for barn som Emma og Kahlid. Det vil si ting fra deres egen hverdag som de kjenner godt som en badedrakt, en bamse eller en sko. Når et objekt fungerer som taktil støtte, så vil det si at denne tingen skal fortelle noe når de tar på den. Derfor er det viktig å huske på at ulike kvaliteter er avgjørende for at det skal gi mening, som form, tekstur, størrelse, vekt, temperatur og kontur.
Side 11 av 22