Den inkluderende samlingsstunden
1.4 Hva skal vi se etter?
OBS! -momenter
OBS! -momenter er nevropsykologiske momenter som det er viktig å se etter når vi er sammen med barn som Emma og Khalid. De kan gi oss innsikt i hvordan barnet fungerer nevropsykologisk.
OBS! -momenter kan hjelpe oss til å identifisere motiverende aktiviteter og hva som fenger barnets oppmerksomhet. De kan også være til hjelp i utforming og revidering av kunnskapsgrunnlaget rundt barnet. Når vi blir mer bevisste på Obs! -momentene, kan vi enklere se både barnets styrker og sårbarheter. Vi kan tilpasse aktiviteter til dagsformen og de individuelle forutsetningene.
På grunn av store motoriske vansker og sansemessige nedsettelser står barn som Emma og Khalid i fare for å bli isolert og i mindre grad delta i felleskapet. De kan ofte virke trette, og ta lite initiativ. Vi kan sitte igjen med en følelse av at vi ikke når inn, eller får kontakt. Vi kan komme i en situasjon der vi selv tar lite initiativ. Vi tar mindre kontakt og gir barnet mindre oppmerksomhet enn vi har planlagt.
Grunnen til at det kan være vanskelig å få kontakt med barnet kan skyldes en kombinasjon av ulike OBS! -momenter. Det kan være funksjonelle nevrologiske utfordringer som gjør det vanskelig for barnet å oppfatte vårt forsøk på kontakt. Da er det viktig å merke barnets reaksjoner, initiativ og hvor det har oppmerksomheten.
Hva bør vi se etter?
Under har vi satt opp en liste over forskjellige momenter som vi bør være oppmerksomme på når vi er sammen med barn som Emma og Khalid. Sammen med beskrivelsene kommer det også tips til hvordan du kan jobbe pedagogisk. Når vi oppdager at barnet har utfordringer innenfor et eller flere av Obs! -områdene, kan vi legge inn konkrete tiltak her-og-nå, og bruke erfaringene vi gjør oss i neste omgang.
Væremåten vår er viktig. Er vi til stede? Gir vi tid? Er vi tydelige? Bekrefter vi barnet? Væremåten vår påvirker barnet og situasjonen. Det er lett å glemme og reflektere over hvor vi selv er mentalt og følelsesmessig, når vårt fokus er mest på barnet.
Eksempel: Emma og Lille Petter Edderkopp
Emma er på plass og sitter i rullestolen sin. Barna kommer etter hvert på plass. Lederen sier nå begynner samlingsstunden og slår på en gong. Emma skvetter. Barna får trekke ett sangkort hver, og sangen synges.
Nå er det Emma sin tur. Esken med sangkort holdes foran Emma. Hjelperen legger hånden sin under Emmas hånd og sammen trekker de et kort. Oversiden av Emmas hånd kommer i kontakt så vidt med den laminerte sang kort. Hjelperen viser kortet til Emma visuelt og taktilt.
Hjelperen kommer nærmere innpå Emmas høyre side, hvor hørsels-resten er best, og sier høyt og med taktil tegnstøtte at nå skal de synge Lille Petter Edderkopp, Emmas favoritt sang. De synger sangen to ganger på ulikt tempo. I den første versjonen av sangen, vet Hjelperen at Emma vil ha krefter nok til å være med i de utvalgte bevegelsene som hører til sangen, og som passer med hennes fysiske utfordringer.
I den andre versjonen av sangen, gir Hjelperen Emma en kroppslig formidling av økt tempo med bruk av svaie-bevegelser som Hjelperen skaper ved å holde hendene til Emma høyt oppe slik at armene hennes er utstrakte gjennom hele sangen.
I denne versjonen, følger ikke Hjelperen alle de enkelte bevegelsene og uttrykkene som ble brukt i versjon I. Emma virker litt fjern, siger litt til siden, og gjør strekke-bevegelser med beina sine og overkroppen sin av og til. På slutten av sangen smiler hun, og sparker beina raskt et par ganger mens hun snur hodet sitt over på sin venstre side. Nå skal det trekkes ett nytt sang kort. Hjelperen ser at Emma siger enda mer over til siden, og bestemmer seg da for å legge henne inn i pause-kroken sin.
Emma elsker å lytte til Lille Petter Edderkopp, men for at opplevelsen skal være optimal, krever det tilstrekkelig tid, tydelig struktur, taktil kommunikasjon, ulike tilnærminger til gjennomføring, samt tilpasning i forhold til hennes skiftende dagsform og mer stabile forutsetninger. Selv om hun kanskje trenger pauser etter kort tid, kan denne korte deltakelsen likevel gi henne rike sanseopplevelser, nytelse og mestringsfølelse.
Når vi samler holdepunkter for tilrettelegging med bruk av Obs!- momentene, bygger vi opp et kunnskapsgrunnlag skapt gjennom strukturert observasjon og refleksjon som hjelper oss i hver situasjon sammen med barnet.
Utprøvingsoppgave
- Bruk punktene i "Hva bør vi se etter" som en kartlegging for din samlingsstund. Hvilke av de elementene er mest ivaretatt og hvilke er mest sårbare i gjennomføring av samlingen?
Side 6 av 22