Den inkluderende samlingsstunden
2.4 Å tenke og kommunisere med hele kroppen
Læringsmål
- Få kunnskap om kognisjon som noe som innebærer hele kroppen, ikke bare hjernen.
- Vite hva de sentrale forskjellene er mellom vite-hva og vite-hvordan perspektivene på kognisjon.
Kroppen spiller en vesentlig rolle i utviklingen av våre kognitive evner. Ordet kognisjon inkluderer evnen til å tenke, resonnere, kommunisere, utvikle språklig kommunikasjon og løse problemer. Betydningen av hvor viktig hele kroppen er for kognisjon har økt de siste tretti årene.
Teoretikere innenfor kognitiv vitenskap diskuterer fortsatt både nøyaktig hvilke funksjoner denne rollen består av, og hvor stor resten av kroppens bidrag er sammenliknet med hjernen. Bildet av hjernen som kroppens datamaskin og kognisjon som informasjonsprosessering står fortsatt sterkest i omtale av barnets kognitive utvikling.
Uansett hvilken metafor vi bruker for hjernen, kan vi være enige i at den ikke fungerer i isolasjon fra resten av kroppen.
Når vi anerkjenner kroppens rolle inkludert hjernen, anerkjenner vi flere viktige elementer:
- Hele kroppen som en semantisk motor, eller motor for meningsskaping.
- Rollen persepsjonsprosessene og sansene spiller i utviklingen av de mer komplekse kognitive evner som refleksjon, analysering og kategorisering.
- Betydningen av barnets bevegelse i og berøring av omverden for kognitiv utvikling og læring.
Refleksjonsspørsmål
- Hvordan kan barnets handlinger og aktivitet bidra til oppbygging av et begrepsapparat? Hva kan du som Hjelper gjør for å bidra til grunnlaget for barnets begrepsforståelse?
- Tenk over uttrykk som barnet du hjelper har kommet med under en aktivitet. Pleier du å møte slike uttrykk? På hvilke måter?
-
Hvordan kan du møte barnets kroppslige uttrykk fremover?
Side 18 av 22