Den inkluderende samlingsstunden
2.2 De kroppslig-taktile nærsansene
Læringsmål
- Få kunnskap om nærsansene som kontaktformidlere mellom kroppen og det fysiske miljøet.
Når vi hører ordet «taktil» tenker vi umiddelbart på berøring med hendene, men egentlig er den taktile nærsansen multifasettert, kroppslig og bygd opp av flere sensoriske systemer. Graden av sanseintegrasjon på tvers av disse systemene har mye å si for hvor godt hvert enkelt sansesystem fungerer. Dette er viktig å huske i vurderingen av barnets funksjon og funksjonelle profil også når det gjelder nærsansene.
Det berøringssensoriske systemet
Dette systemet inkluderer huden og hendene og er hovedorganet for aktiv berøring. Andre kroppsdeler som panne og føtter kan også brukes som berøringsorgan.
Huden
Huden er en del av det berøringssensoriske systemet. Huden inneholder flere typer nevroreseptorer, eller nerveceller som har forskjellige egenskaper avhengig av mange forskjellige typer nervefibre. Reseptorene tar seg av «sakte» eller «rask» overføring av forskjellige typer taktil informasjon gjennom det perifere nervesystemet og frem til det sentrale nervesystemet, hjernen.
Det muskulær-sensoriske systemet
Muskelfastheten og ledd gir oss viktige sanseinntrykk når vi beveger oss, foretar en handling, eller får et inntrykk fra verden inn mot kroppen
Det vestibulære eller balanse-systemet
Dette har hovedbasen i det indre øret. Misdannelser eller underutvikling i det indre øret kan skape store utfordringer med balansesystemet og fysisk-motorisk utvikling
Det proprioseptive systemet
Dette systemet henger tett sammen med balansesystemet. Ordet propriosepsjon betyr kroppsfølelsen, eller mer presis følelsen av hvor kroppen og kroppsdelene er i forhold til hverandre og rommet. Vi kan ikke planlegge bevegelse eller utføre handlinger uten å kjenne at vi er i en samlet kropp med lemmer som henger sammen og som kan lokaliseres i forhold til hverandre.
Bevegelsessystemet
Dette kalles også den kinestetiske sansen. Bevegelsesfunksjonen er både en igangsetter for, og avhenger av, funksjonene til alle de andre systemene.
Refleksjonsspørsmål
-
Reflekter over barnets egne interesser. Hva liker barnet å være i kontakt med? Oppsøker barnet bestemte former for kroppslig-taktil kontakt med omverden?
- Hvis barnet avviser kroppslig-taktil kontakt, men liker bevegelse, vibrasjoner/lyd, vann, massasje eller andre former for eksterne kroppslige inntrykk, hvordan kan disse brukes for å utvide barnets inntrykksrepertoar?
Utprøvingsoppgave
- Hvordan kan du som Hjelper øke mulighetene for at barnet kan få flere erfaringer med både å berøre omverden og bevege seg selv i miljøet? Prøv dette ut i praksis. Hvilke utfordringer møtte du på? Hva gjorde du for å håndtere disse utfordringene?
Side 16 av 22