Den inkluderende samlingsstunden
2.8 Oppsummering
I denne modulen har du fått presentert teori om betydningen av kroppen og sanseopplevelser for barnets kognitiv- og psykologiske utvikling.
I denne modulen har du tilegnet deg:
- Kunnskap om kroppens rolle i barnets tidlige læringsutvikling.
- Kunnskap om hvorfor det er viktig å støtte barnets utvikling gjennom en kroppslig-taktil tilnærming i interaksjonen med barnet.
I denne e-læringen har du fått innføring i hvordan du kan tilrettelegge med vekt på sansene for at barn som Emma og Khalid skal bli inkludert og være aktive deltakere i samlingsstunden i barnehagen.
Gjennom spørsmål og oppgaver til innholdet har du fått reflektert og prøvd ut. Det oppfordrer vi deg til å fortsette med. Gå gjerne tilbake og bruk innhold i e-læringen når du skal planlegge og evaluere samlingsstunder. Bruk også innhold, refleksjonsspørsmål og utprøvingsoppgaver sammen med teamet seinere. Bygg videre på dette ved å prøve ut andre tilrettelegginger i samlingsstunden som ikke er nevnt i utprøvingsoppgavene, men som vi skriver om i teksten.
Les mer
Takom - tegnbank med taktile tegn, aktivitetsplaner og aktiviteter for innlæring av taktile tegn.
Story Massage Programme - Positive touch communication (www.storymassage.co.uk)
The Sensory Projects (www.thesensoryprojects.co.uk)
Daniel Stern (2010) Vitalitetsformer – Dynamiske oplevelser i psykologi, kunst, psykoterapi og udvikling. Hans Reitzels Forlag ISBN: 9788741253756
Joanna Grace (2014) Sensory Stories for Children and Teens with Special Educational Needs. Jessica Kingsley Publishers
Side 22 av 22