Sensorisk integrasjon er en teori (SI) som ble utviklet av Jean Ayres på 1960 – 1980-tallet. Den forklarer hvordan hjernen kobler sammen sanseinntrykk for effektiv funksjon.
De tre sentrale antakelsene i SI-teori, med tilsvarende fokus for intervensjon:
- Læring er avhengig av barnets sensoriske prosesserings- og integreringsevne, samt evnen til å bruke denne i planleggingen- og organiseringen av egen atferd. Interaksjoner mellom barnet og miljøet har stor påvirkning på hjernens utvikling.
- Den reduserte evnen til prosessering og integrering av sensoriske inntrykk fører til vansker med å produsere hensiktsmessige handlinger, og dette fører videre til lære- og atferdsvansker. Hjernen er plastisk: den kan forandre seg som resultat av møtet med eksterne stimuli.
- Tilnærmingen «den akkurat passe utfordringen» bidrar til bedre prosesseringsevne hos det sentrale nervesystemet (hjernen, hjernestammen og ryggmargen), og dette fører til økte læreevner og mer effektiv atferd.
Ayres understreket at de taktile- (berørings-), proprioseptive- (kroppsdelenes posisjonering i forhold til hverandre) og vestibulære- (balanse-) sansene skaper grunnlaget for effektive syns- og hørselsbruk.
Hjernen tar inn informasjon fra sansene og skaper «adaptive» eller tilpassede respons. Hos barn med multifunksjonshemming og kombinert sansetap, kan noe av disse tilpasninger kommer til synet gjennom atferd som lett betegnes som innholdsløs «selvstimulering» eller som ikke-hensiktsfull.
Atferden har derimot alltid en hensikt, også når det er gode grunner for å avlære eller forandre på den på sikt. Det er viktig å forstå denne hensikten utfra hvordan barnet oppfatter verden gjennom sansene sine, og hva det er barnet prøver å oppnå. Atferden er kanskje rett og slett en måte å være på, måter å være på, ukonvensjonelle måter å være på som ofte blir avfeide som selvstimulering og dermed gjort meningsløse.
For eksempel kan et barn med CHARGE-syndrom og dårlig vestibulær funksjon ha behov for å henge opp-ned, eller ligge på ryggen på en hard overflate (for eksempel et bord) med hodet hengende ned fra bordkanten flere ganger i løpet av en dag. Det samme barnet har kanskje brukt 5-punktskrabbing (krabbing med både hodet, hendene og føttene på gulvet samtidig).
Begge er eksempler på måter å øke propriosepsjons- og balansefunksjonene på utenom de systemene som vanligvis står for dette arbeidet. Disse systemene kan være underutviklet eller borte hos personen med CHARGE. Selv om de kan virke uvanlige ved første øyekast, er disse tilnærmingene faktisk svært tilpasningsdyktige.