Til hovedinnhold

Tilrettelegging for samspill, språk og inkludering overfor barn med spesielle behov

9. Tegn i naturlige situasjoner

Illustrasjon av barn som holder en kopp og kommuniserer med en voksen.

Forklaring

Ved å leke med dagligdagse gjenstander som en kopp eller en skje, vil den voksne kunne benytte begrepet, mens barnet er opptatt av å utføre handlingen. Den voksne kan si KOPP/kopp, mens barnet ser på den voksne. En dukkeskje kan benyttes til å late som om man spiser. Skjeen ligner på den virkelige skjeen som barnet har et forhold til.

Eksempel

Lek med dukkekopp og skje. Her ser vi at barnet har en symbolforståelse fordi hun bruker lekeskjeen til å late som om hun spiser.

En pose med ulike gjenstander fra dagliglivet kan benyttes til begrepsinnlæring. Posen inneholdt en børste, hatt, solbriller, skje og bukse. Det å sitte rett overfor hverandre var vesentlig, og ikke minst at den voksnes ansikt var belyst. Den voksne kan ta en gjenstand sakte opp og slik gjøre det litt spennende. Mens barnet viser hva gjenstanden brukes til, kan den voksne utføre tegnet. Det å herme barnets uttrykk som ikke betyr noe er også viktig. Vi ser følgende tegn: HEI TRINE, SPISE, FÅ, BRILLE, HVA, RYDDE, SKJE. Vi ser på slutten av videoen at jeg løfter ansiktet hennes for at jeg vil hun skal se på meg. Her burde jeg heller ventet på hennes blikk.

Side 10 av 15