Dette er et utforskende spill som kan engasjere en hel klasse i jakten på å finne svar. Ettersom avhørene blir tilgjengelig etter søkeord, vil elevene i en klasse komme over ulik informasjon på ulikt tidspunkt som de må pusle sammen. Dette åpner for gode diskusjoner underveis i spillet. Det er rom for å bruke flere strategier for å finne informasjon og svar. Noen kan analysere filmene nøye, legge merke til detaljer og væremåte eller bruke tid på å finne søkeord, mens andre søker hyppigere, noterer mindre eller spiller av filmene flere ganger.
Spillet tar rundt to timer å fullføre, men det vil ta lenger tid om læreren legger opp til oppgaver underveis. Det anbefales å dele klassen inn i små grupper på to eller tre for bedre samarbeidslæring. Elevene kan med fordel benytte seg av et samhandlingsverktøy for å dele gode søkeord eller teorier om hva de tror har hendt. Da kan læreren, om det er ønskelig, holde teoriene anonyme og få til gode diskusjoner rundt disse.
Ungdom i dag spiller mye underholdningsspill. Mange er derfor gode i engelsk muntlig. Dette gjelder også elever med læringsutfordringer. Klippene er tekstet på engelsk og gir støtte til elever som strever med lesing. For elever med forståelsesvansker kan noe av innholdet oppleves vanskelig og det er viktig å gi disse elevene ekstra støtte. Spillet kan brukes av elever med syns- og hørselsvansker siden informasjon gis både skriftlig og muntlig, men spillet fungerer ikke med VoiceOver.
Kompetansemål i engelsk etter VG1 studieforberedende utdanningsprogram og VG2 yrkesfaglige utdanningsprogram
- Forstå hovedinnhold og detaljer i tekster av varierende omfang om forskjellige emner
- Vurdere forskjellige kilder og bruke innholdet fra kildene på en selvstendig, kritisk og etterprøvbar måte.
- Uttrykke seg på en nyansert og presis måte med god flyt og sammenheng, tilpasset formål og situasjon
- Drøfte engelskspråklige filmer og andre kulturuttrykk fra forskjellige medier