IVAS - informasjons-og kommunikasjonsverktøy
IVAS Digital er et informasjons- og kommunikasjonsverktøy som er tilpasset personer med Asperger syndrom.
Hovedformålet med informasjonsverktøyet IVAS er å finne hva personen selv opplever som betydningsfullt for å ha en god og meningsfull skolehverdag/arbeidsdag.
IVAS består av to deler:
- For elever fra og med 4.trinn og ut videregående skole
- For voksne som skal ut i videreutdanning og/eller arbeid.
Konkretiseringsmaterialet i IVAS består av en «pyramide» som utgjør en gradert skala fra 1 til 6 og brikker/ordkort til 9 kategorier for hver av delene.
Kategoriene er:
- Skoleaktiviteter/fag eller Mitt syn på arbeid/studie
- Arbeidsmåter
- Læringsstil
- Organisering, struktur og forutsigbarhet
- Stressfaktorer
- Sosial samhandling
- Sosial forståelse
- Selvstendighet
- Asperger syndrom (AS)
Materialet er tilrettelagt slik at personen som blir intervjuet kan kompensere for sine vurderingsvansker ved å bruke denne skalaen på en konkret måte. Permen inneholder foruten ordkort og pyramide, notathefte for barn/ungdom og for voksne, samt rapportmal og en teoridel.
Materiellet kan fint brukes med personer med andre utfordringer enn autisme/Asperger, dersom man unnlater å bruke kategori nr. 9.
Hvem kan gjennomføre kartleggingen?
IVAS er primært utviklet til bruk for rådgivere i PPT, NAV, yrkesrådgivning, Habiliteringstjeneste, BUP og Statped. Lærere som har kompetanse på ASF vil også ha god nytte av å bruke IVAS, gjerne i samarbeid med kvalifiserte personer som PPT. Det er ikke krav om formell godkjenning for å benytte IVAS. Det er allikevel viktig at du har god kjennskap til kartlegging og nevroutviklingsforstyrrelser for å gjennomføre IVAS-samtalen. Det er også en forutsetning at du bygger relasjon til eleven først, og søker å sikre at eleven er trygg, komfortabel og godt forberedt på det som skal skje. I tillegg må du kunne tilpasse kartleggingen til den enkelte elev.
Her finner du også notatskjema og rapportmal om IVAS (spiss.no).