Når tall blir tull
Tall og matematikk møter oss overalt. Men hva når den grunnleggende forståelsen av tall, tabeller, koder, tid og rom, svikter?
For en med store matematikkvansker, kan hverdagsting som det å få oversikt over en busstabell, holde styr på datoer og avtaler, orientere seg, eller holde orden på penger og priser, by på utfordringer.
I Norge sliter opptil 15 prosent av den voksne befolkningen med matematikkvansker. Dyskalkuli og matematikkvansker har fremdeles ikke fått samme oppmerksomhet som dysleksi. Dermed blir mange misforstått og får ikke den hjelp de trenger og har krav på. Dyskalkuli er blitt den oversette diagnosen.
Forskning viser at utredning og tiltak kan redusere omfanget av problemene i betydelig grad. Dette betyr at det å komme raskt i gang med hjelp er viktig.
I denne filmen møter vi Line (36) som til daglig jobber som markedskonsulent på Agder teater. Hun har laget sitt eget fargesystem for å håndtere tall i hverdagen. Men det er tungvindt og av og til går farger og tall i ball.
For Per Ivar (43) har tall vært et mareritt hele livet. Grunnleggende ting som å se hva klokken er eller å betale i butikken, skaper problemer. I voksen alder bestemte han seg for å gjøre noe med det og oppsøkte hjelp. Det ble et vendepunkt for han til å få tatt utdanning.
Ida (19) går siste året på videregående. Der har hun møtt liten forståelse for problemet sitt. Ida elsker å fotografere og den kreative og reflekterte jenta har ikke tenkt å gi seg, selv om hun risikerer å ikke få vitnemål på grunn av strykkarakter i matte.
Denne filmen gir et blikk inn i hvordan det er å leve med matematikkvansker. Den kan brukes som utgangspunkt for videre drøfting.