Dette kartleggingsmateriellet er beregnet på lærere i skolen som vil kartlegge elever som sliter i matematikk, slik at de kan gi dem et godt, tilpasset undervisningsopplegg i faget. Det er viktig at den som kartlegger har god kompetanse om hvordan barn og unge lærer i matematikk, og læreren må også ha kunnskaper om hva som kjennetegner elever med lærevansker i matematikk. En del av dynamikken i denne type kartlegging, ligger i at kartleggingslederen støtter eleven, ikke aktivt ved å skissere løsninger eller forklare, men ved å gi små hint som hjelper eleven til å tenke selv, gjerne formulert som et spørsmål. Samtidig oppfordres eleven til å formidle sin måte å tenke på ved løsing av den enkelte oppgave. Gjennom denne kommunikasjonen og ved samtidig å observere eleven, danner kartleggingsleder et bilde av hva eleven kan eller ikke kan, hvordan eleven kan og hvorfor eleven velger å gjøre slik han eller hun gjør.
Innhold og struktur:
Dynamisk kartleggingsprøve i matematikk består av:
- håndbok
- notatark til kartleggingsleder
- oppgaveark til elevene
Elevens lærer bør utføre kartleggingen fordi:
Kartleggingsleder bør kjenne eleven godt – elevens interesser, gjerne svake og sterke sider og hva slags språklig uttrykk eleven bruker.
Det er viktig at det skapes en trygg testsituasjon.
Kartlegginga gir en viktig del av grunnlaget for den tilpassede undervisningen som nettopp læreren skal legge opp videre.
Kartleggingen er omfattende, og kan deles opp. Før en starter kartleggingen må eleven vite om bakgrunnen for å gjennomføre prøven. Hensikten med dynamisk kartlegging er å lage et best mulig tilpasset undervisningsopplegg for eleven i matematikk For å lykkes med det, må en kartlegge elevens kompetanse, vite hvordan eleven resonnerer og hva som gjør at det stopper opp for eleven. Eleven bør derfor forberedes på å forklare hvordan han/hun tenker når oppgavene skal løses.