Sosiale historier og tegneseriesamtaler
1.4 Case-eksempel
Dette case-eksempelet forsøker å vise hvordan vi konkret kan bruke tegneseriesamtaler, sosiale historier og oppskrifter sammen.
Etter case-eksempelet får du se den sosiale historien og en en visuell fremstilling av de forskjellige setningstypene i den sosiale historien. Til slutt ligger historien som en oppskrift, for å vise eksempel på at støtten kan utformes som stegvise beskrivelser.
Tegneseriesamtale brukt i kartleggingen
Under ser du tegneseriesamtalen til Amin og lærer. Bildene viser de tre stadiene av en slik samtale.
Eleven forteller og tegner
Læreren sier «Nå må dere gå inn. Timen starter». Læreren tenker «Nå er det ferdig for alltid». Læreren er sint.
Amin sier Nei. Amin tenker «Kanskje vi får aldri leke sammen igjen. Han er snart ferdig i 4. da får vi ikke lov mere. Jeg er glad i vennen min. Læreren sier vi ikke får leke sammen.» Amin føler seg glad og redd.
Magnus tenker «det samme» Han føler seg glad og redd.
Samtalepartner forteller og tegner
Læreren sier «Nå må dere gå inn. Timen starter.» Læreren tenker «Det er fint at de koser seg. Det kan de fortsette med etterpå». Læreren føler seg glad.
Amin sier «Nei». Han tenker «Vi vil ikke slutte å leke. Timen er kjedelig. Amin føler seg glad.
Magnus sier «Nei». Han tenker «Vi vil ikke slutte å leke. Timen er kjedelig. Magnus føler seg glad.
Finner løsning eller strategi sammen
Læreren sier « Nå er friminuttet over. Dere kan leke sammen igjen kl13.» Læreren føler seg glad.
Amin sier «Ja». Han tenker «Jeg kan prøve å se på dagsplanen». Han føler seg glad og skuffet.
Magnus sier «Ja». Han føler seg glad.
Sosial historie
Friminutt i sandkassa
Jeg går på Skogen skole. På Skogen skole har jeg undervisning.
Mellom timene er det friminutt. I friminuttet skal alle elevene som oftest være ute. Det er vanlig. Jeg synes det er gøy å være ute i friminuttet og leke i sandkassa med Magnus.
De voksne vet når timen begynner. De voksne sier fra når timen begynner, og minner meg på når jeg kan leke med Magnus igjen. Det er lurt!
Jeg vil prøve å komme inn når friminuttet er ferdig. Da blir de voksne glade!
Noen ganger synes jeg det er dumt at friminuttet er over.
Da kan jeg prøve å tenke på at jeg kan leke med Magnus i neste friminutt. Jeg kan se på dagsplanen min for å finne ut når jeg kan være sammen med Magnus neste gang. Det er lurt!
Oppskrift
Friminutt i sandkassa
- Gå ut i gangen og kle på sko og utetøy
- Gå til sandkassa
- Leke med Magnus
- Læreren sier fra 5 minutter før vi skal gå inn
- Læreren sier fra at vi skal gå inn
- Jeg går inn i gangen
- Ta av utetøy og sko
- Ta på innesko
- Gå inn i klasserommet
- Se på dagsplanen min for å se når jeg kan være sammen med Magnus igjen
Side 5 av 6