CCC-2 Children`s Communication Checklist
CCC-2 er et velegnet instrument for å skille mellom barn med og uten språkvansker og til å identifisere pragmatiske vansker hos barn. I tillegg kan instrumentet bidra til å fange opp barn som bør utredes videre for mulig autismespekterforstyrrelse.
Sjekklisten består av 70 utsagn som beskriver et barns kommunikasjon og språkrelaterte atferd. Svarformatet er en firepunktsskala, der respondenten skal vurdere hvor ofte vedkommende har observert det som beskrives i utsagnene hos det aktuelle barnet.
CCC-2 er utviklet for å fange opp barn med muntlige og pragmatiske språkvansker, og kan dessuten gi indikasjon på mulige autismespekterforstyrrelser.
Instrumentet gir informasjon om hvordan barnet faktisk bruker språket sitt i hverdagen, noe som ikke alltid er så tydelig eller enkelt å fange opp ved testing med tradisjonelle språkinstrumenter.
Sjekklisten er først og fremst ment å besvares av foreldre eller andre som har hyppig kontakt med barnet eller ungdommen. Alternativt kan lærere eller fagpersoner benyttes som respondenter dersom man ønsker en annen informasjonskilde.
CCC-2 er oversatt og tilpasset norske forhold, og selve sjekklisten finnes både på bokmål og nynorsk. CCC-2 har norske normer som er basert på 731 norske barn. Normene dekker aldersintervallet 4:0-16:11 år.
Skåringsprogram
Manuell skåring av en CCC-2-besvarelse er en komplisert prosedyre, og det anbefales derfor sterkt å bruke det tilhørende elektroniske skåringsprogrammet ved skåring.
Dette har plass til registrering av CCC-2-resultater for opp til 1500 barn. Skåringsprogrammet er gratis og bestilles ved å ringe kundeservice på Pearson 800 164 02. Her kan du lese mer om CCC-2.
Arbeidet med den norske versjonen av CCC-2 inngikk som en sentral del av Wenche Andersen Helland sitt doktorgradsprosjekt.