Å knekke lesekoden innebærer at en forstår at ord kan deles opp i lyder, og at lydene kan leses sammen til ord. I lese- og skriveopplæringen er det derfor viktig å fokusere på hvilken lyd bokstavene har. Med Skuvlačála blir bokstavens lyd lest opp, ikke bokstavnavnet. På den måten får man raskt erfart og visualisert sammenhengen mellom de abstrakte fenomenene som lyd/fonem og bokstav/grafem er. Å skrive seg til lesing med talende tastatur, er også en utarbeidet metode, forkortet med STL+. Appen er et godt redskap å bruke i denne lesemetodikken. Samtidig er tegnsnittet utformet som håndskrift, slik at det skal være lettere å kjenne igjen bokstavene i trykt skrift, som for eksempel a - a, g – g. Det er enkelt å lage og skrive ut øvingsark med hjelpelinjer for håndskriftsøvinger. Skriveanvisninger viser hvordan bokstavene skal utformes for hånd på en korrekt måte. Det samme gjelder for tallene 0 – 9.
Ved å bruke STL+-metoden kan deltakerne starte på det nivået de er. De som kan bokstavene kan begynne å skrive tekster på data, mens de som må lære bokstavene kan lære seg disse ved hjelp av talende tastatur. Metoden gir god støtte til arbeidet med kritiske språkferdigheter som ligger til grunn for leseutviklingen. Dette kan blant annet være språklig bevissthet om sammenhengen mellom lyd og bokstav (fonem/grafemforbindelsen).
Det er også mulig å hente tekster fra nett, lime inn i appen, og få lest opp av talesyntesen, som støtte og som god lesestrategi for elever som har utfordring med lesing og skriving. Bruk appen i bokstav - og lydinnlæringen med å skrive bokstaven en jobber med, ord med bokstavlyden og setninger. På denne måten kan en fint tilpasse etter elevenes nivå. Appen kan også brukes i alle skolefag der en skriver.